Besparen.. Hoe doe je dat?
De vaste lasten zijn betaald en de boodschappen zijn ingekocht. Blijft er bij jouw cliënten nog geld over om te sparen? Een vraag waar veel huishoudens in Nederland mee te maken hebben. En waar steeds meer huishoudens gezien cijfers van het CBS moeite mee hebben. Een aantal praktische tips om te besparen én waarin je als sociaal financiële hulpverlener zoals budgetcoach, bewindvoerder of schuldhulpverlener je cliënten kunt begeleiden.
Tip 1
Kijk eens wat vaker naar de onderste plank in de supermarkt. Vaak staan de eigen producten onderaan het schap. Deze kunnen zomaar € 1.00 goedkoper zijn dan de merkproducten. Ook staat er in een aantal winkels, zoals de Jumbo, aangegeven wat de beste koop is. Dit kun je zien aan het groene vlakje op het prijsetiket. Ook kan het helpen om van te voren een boodschappenlijstje – op basis van de actiefolders – te maken. Zo verklein je de kans op onnodige boodschappen.
Tip 2
Elke week ontvang je folders van verschillende winkels. Kijk deze door op de aanbiedingen en maak hierin een bewuste keuze. Zo zijn wasmiddel, wasverzachter, schoonmaakmiddel en deodorant vaak dure uitgaven. Is het bijna op? Kijk dan goed bij de aanbiedingen zodat je voor de beste prijs nieuwe kan kopen.
Tip 3
Veel mensen hebben een TV – Internet en telefoon abonnement. Controleer of je hier niet teveel voor betaald. Misschien was een aantal jaar geleden het abonnement het goedkoopste maar is dit nu nog steeds het geval?
Bekijk dus of het bij andere maatschappijen goedkoper kan. Hiervoor zijn diverse vergelijkingssites.
Een andere optie is om contact op te nemen met je huidige leverancier. Je kan hier aangeven dat je al een bepaalde tijd klant bent en vragen of zij een passende aanbieding voor je hebben. Let wel op dat je na afloop niet alsnog de hoofdprijs betaald. Blijf altijd zelf controleren.
Tip 4
Bovengenoemde tip 3 kun je ook toepassen op het mobiele abonnement of op de energieleverancier. Let bij de energieleverancier wel op dat er geen boete vrijkomt voor het vroegtijdig wijzigen van leverancier. Check dus altijd van te voren of je kan en mag overstappen.
Vaak loont het om een contract voor een bepaalde (relatief) korte duur te nemen, bijvoorbeeld een jaar, of een abonnement waarbij je bepaalde modules voor een bepaalde periode kunt aanzetten en uitzetten al naar gelang het gebruik.
Tip 5
Heeft je kind een nieuwe fiets nodig? Kijk eens welke tweedehands fietsen te koop zijn bij de plaatselijke fietsenmaker. Of struin een website af waarbij tweedehandse spullen verkocht worden naar de beste koopjes. Natuurlijk kun je via deze weg de oude fiets ook verkopen.
De meesten dorpen/steden hebben een facebookpagina waar buurtgenoten spullen kunnen verkopen, kopen en ruilen.
Als je kind een nieuwe laptop nodig heeft voor school kun je het beste kijken naar gereviseerde (tweedehandse) laptops. Deze zijn vaak stukken goedkoper dan een nieuwe.
Tip 6
Om het overzicht in de financiën te bewaren kun je ook gebruik maken van een tweede rekening en een spaarrekening.
Via de eerste rekening worden de vaste lasten betaald. Hieronder valt de huur, energie, het water, de zorgverzekeringen en de abonnementen.
Op de tweede rekening kan je wekelijks het ‘boodschappengeld’ overmaken. Op deze manier moet je je aan een bepaald uitgavenpatroon houden. Probeer eens een aantal weken de bonnetjes te bewaren en kijk of je hierop nog bezuinigingen kan doorvoeren.
Op de spaarrekening kan je maandelijks sparen voor onvoorziene kosten en het eigen risico van de zorgverzekering. Zo is er overzicht welk geld waar voor bedoeld is.
Tip 7
Hou je na het betalen van de vaste lasten bijna niks meer over om van te leven? Bekijk of je recht hebt op de voedselbank.
Ook heeft de gemeente vaak minima regelingen.
Een aantal voorbeelden hiervan zijn de mee-doen regeling, het sportfonds, de individuele inkomenstoeslag en de bijzondere bijstand.
Op de meeste sites van de gemeenten staat uitleg over deze regelingen. Kom je er niet uit? Neem dan contact op zodat een medewerker je kan helpen bij het aanvragen van deze ondersteunende maatregelen.
Tip 8
Ga op zoek naar de weggeefhoek. Vaak zijn er verschillende plaatsen in een gemeente waar je terecht kunt voor een aantal spullen. Zo kan er speelgoed staan wat je voor een prikkie of zelfs voor niks kan meenemen. Ook kleding en huishoudelijke apparaten zijn hier ook vaak te vinden. Google eens welke mogelijkheden bij jou in de buurt zijn.
Welke psychologische processen vinden er plaats bij cliënten tijdens de aanschaf van producten? Volg de interessante masterclass psychologisch budgetgedrag >>
Tip 9
In Nederland zijn er verschillende stichtingen en fondsen waar je gebruik van kunt maken. Zo is er bijvoorbeeld stichting leergeld. Op de gebieden onderwijs, welzijn, sport en cultuur kun je hier een aanvraag doen voor een bijdrage.
Ook is er onder andere het Papefonds, Nationaal Fonds Kinderhulp en het noodfonds. Op welk fonds zou jij een beroep kunnen doen?
Tip 10
Rond de maanden februari/maart komt de gemeentelijke aanslag binnen. Dit gaat vaak om een groot bedrag. Controleer daarom goed of je recht hebt op kwijtschelding.
In de meeste gevallen zit er een formulier voor het aanvragen van de kwijtschelding bij de aanslag toegevoegd. Anders kun je dit online aanvragen. Mocht het niet lukken? Neem dan contact op met een medewerker zodat je hulp krijgt.
Tip 11
Een andere vorm van besparen is het voorkomen van extra kosten. Voorkom extra kosten door rekeningen op tijd te betalen. Aanmaningskosten of naheffingen kunnen al snel in de tientallen euro’s lopen. Zorg voor overzicht in de financiële administratie en noteer belangrijke data in een (online) agenda die veel geraadpleegd wordt.
Zo zijn er nog tal van tips die je als financieel hulpverlener aan jouw cliënten kan meegeven. Heb jij een leuke tip voor ons? Deel deze dan via social media en laat het ons weten!