‘Het staat of valt met je communicatie skills’, Rianne Bakker, ervaren docent én schuldhulpverlener

Geplaatst op

‘Ik zie, ook bij de gemeentes waar ik voor werk, dat de schuldenproblematiek steeds groter wordt. Ik denk echt dat we aan de vooravond van een enorme golf staan. Eerder werkte ik jarenlang bij een bank en inmiddels ben ik, na een omscholingstraject, als zelfstandig schuldhulpverlener en docent aan het werk. Het is een prachtig vak dat ook nu erg nodig blijkt.’ Dat zegt Rianne Bakker, sinds 1 maart bij Learncare Academy als online docent aan de slag voor de e-learning opleiding schuldhulpverlening. Daarnaast verzorgt Rianne ook webinars, masterclasses en klassikale opleidingen.

Stephanie Hesterman, eigenaar van het bedrijf vult aan: ‘Rianne heeft veel praktijkervaring en we horen van onze cursisten terug dat ze dat heel prettig vinden. We zijn blij dat ze als nieuwe docent aan ons team is toegevoegd. Ook docent Fokke van der Meulen blijft uiteraard als vertrouwd (én geliefd!) gezicht betrokken bij ons opleidingsinstituut. Hem zie je terug bij de klassikale opleiding schuldhulpverlening (klassikaal of virtueel) en bij incompany-trainingen en/of masterclasses. Verder blijft Fokke op de achtergrond actief met het ontwerpen van het lesmateriaal.’

Intrinsieke motivatie bij de cliënt is key voor een succesvol project

‘Wat ik persoonlijk goed vind aan Learncare is dat deze opleider, in tegenstelling tot sommige andere instituten, niet alleen gericht is op behaalde diploma’s, certificaten en daarmee dus slagingspercentages’, aldus Rianne. ‘Learncare kijkt veel breder en zorgt ervoor dat de cursist écht wordt klaargestoomd voor het vak. Zo is lang niet iedereen geschikt om als budgetcoach of schuldhulpverlener aan de slag te gaan. Wanneer cursisten in de voorstelronde bij de opleiding schuldhulpverlening bijvoorbeeld zeggen dat ze dit vak gekozen hebben omdat ze graag mensen willen helpen, dan houd ik meteen een spiegel voor. Als schuldhulpverlener ondersteun je vooral als mediator tussen verschillende partijen. 

Voor beiden, dus voor zowel de cliënt, als voor bijvoorbeeld de schuldeisers en de werkgever, houd je de belangen in het oog. Ik zie het eerlijk gezegd ook meteen: als iemand me, pré-corona, een hand geeft tijdens het voorstelrondje, maar me niet in de ogen kijkt, dan geeft dat een achterstand. Een cliënt moet zich immers gehoord en gezien voelen, als hij een dergelijke handdruk ontvangt. En dat is lastig als iemand je niet onbevangen aan durft te kijken. Empathie en communicatie skills zijn onmisbaar in dit vak. Als je dat niet voldoende beheerst, dan ga je het niet redden met kennis van cijfers en regelgeving alleen. Als schuldhulpverlener moet je door goed te luisteren en je in te leven in de gedachten en gevoelens van de cliënt, in staat zijn om de intrinsieke motivatie van je cliënt te vinden. Alleen op die manier gaat een cliënt zijn probleem oplossen. Intrinsieke motivatie is key voor een succesvolproject.’

“Binnenkort wordt de e-learning verder uitgebreid met leuke praktijkfilmpjes en webcolleges waarbij Rianne een rol zal spelen. Meer info in de nieuwsbrief en via onze website.”

Tips voor onze studenten: doe praktijkervaring op via vrijwilligerswerk

‘Schuldhulpverlening is een breed vak: je hebt veel contact met andere professionals, zoals maatschappelijk werkers, werkcoaches, huisartsen, psychologen, afkickklinieken en reclasseringsambtenaars. Schuldenproblematiek is namelijk nooit op zichzelf staand. Het kent altijd een onderliggend probleem. Learncare Academy heeft de lesstof daarom, ook met het oog op de praktijk, goed opgebouwd. De cursist wordt stap voor stap meegenomen. Elke stap wordt afgerond alvorens naar de volgende module te gaan. Het is heel overzichtelijk, de opbouw is logisch en de stof wordt steeds inhoudelijker. Onderschat deze opleiding daarom ook niet: het is niet voor niets een opleiding op hbo-niveau. Mijn belangrijkste tip is om na het afronden van de opleiding direct werkervaring op te gaan doen in de vorm van vrijwilligerswerk. Bijvoorbeeld bij Humanitas of als Schuldhulpmaatje. Ook een werkervaringsplek is een goede stap richting dit mooie vak. Want dat wordt gevraagd in de markt: werkervaring’, besluit Rianne.

Benieuwd of de e-learning schuldhulpverlening bij je past? Hier vind je alle informatie. Twijfel je? Bekijk hier de demo of overleg even vrijblijvend. Hier vind je al onze contactinformatie. We kijken uit naar je bericht.