‘Learncare? Persoonlijk, betrokken en áltijd bereikbaar’, Marieke Zijlmans, maatschappelijk werker en schuldhulpverlener

Geplaatst op

‘Ook wij als maatschappelijk werkers hebben veel te maken met mensen die schulden hebben. De gemeente schakelt ons regelmatig in, bijvoorbeeld als mensen hun administratie niet op orde hebben of er al financiële problemen zijn. Wij worden ingezet om te stabiliseren en om te zorgen dat er weer een gezonde basis ontstaat. Vervolgens creëren we overzicht en gaan we over tot bijvoorbeeld budgetbeheer. Mensen kunnen bij ons aankloppen zonder doorverwijzing. ’ Dat zegt Marieke Zijlmans als algemeen maatschappelijk werker en schuldhulpverlener werkzaam bij WijZijn Traverse Groep, een organisatie zonder winstoogmerk die mensen met maatschappelijke problemen helpt door actieve ondersteuning. ‘Vanuit de werkgroep ‘schuldhulpverlening’, die binnen onze organisatie actief is, kwam de wens naar voren om specifieker voor schuldhulpverlening te worden opgeleid. En toen kwam al snel Learncare Academy in beeld, omdat enkele collega’s goede ervaringen hadden met hen.’

Perfecte combinatie


‘Ook ik ben erg positief over de opleiding die ik via ze gevolgd heb. Dat had enerzijds te maken met het persoonlijke contact en anderzijds met de manier waarop ik deze e-learning tot NEN 8048 gecertificeerd schuldhulpverlener kon volgen. Een groot gedeelte was namelijk online, waardoor je in je eigen tempo aan de stof kon werken. En daar kreeg je dan vervolgens inhoudelijk sterke feedback op. Zelf heb ik alle modules doorlopen, ook de informatie die niet direct nodig is voor mijn vak’, vervolgt Marieke. ‘Toch merk ik dat ik, juist dankzij deze wat bredere blik, een meer volwaardige gesprekspartner ben. Daarnaast heeft het me zelfverzekerder gemaakt, omdat ik kon toetsen of mijn kennis nog op peil was. Ook de app, waarbij je tussendoor even snel wat testvragen kon beantwoorden, heb ik als positief ervaren. Als ik een foutje maakte, dan stimuleerde me dat om uit te zoeken wat dan wél het juiste antwoord was.’

Learncare in drie woorden

‘Als ik deze opleider in drie woorden zou moeten samenvatten, dan denk ik eerst aan de goede bereikbaarheid. Als ik bel dan zijn ze altijd beschikbaar en geven ze bovendien duidelijke antwoorden op mijn vragen. Vaak zijn zaken binnen vijf minuten geregeld, dat geeft me rust en focus op mijn vak. Bijvoorbeeld laatst nog toen ik voor het eerst voor ons hele team een incompany-training moest regelen.
Daarin maken ze écht het verschil met andere opleiders merk ik. Ze zijn concreet, duidelijk een heel behulpzaam. Terwijl ik heb ervaren dat bij de grotere organisaties je soms zelfs niet eens wordt teruggebeld. Het tweede woord gaat over de goede feedback, die hielp me steeds om beter te worden. Tot slot kan ik als derde aangeven dat de fysieke bijeenkomst, die verplicht was voordat je op examen ging, ook echt waarde toevoegde. Al was het alleen al om het grote verschil tussen de verschillende mensen te zien, waarbij de een vanuit de bankenwereld kwam en de ander vanuit de hoek van beschermingsbewind. Het was interessant, nuttig en leuk.’

Tips voor anderen


Marieke: ‘Kijk, kennis kun je overal halen. Waar voor mij de absolute meerwaarde zit is het persoonlijke dat Learncare Academy over zich heeft. En daarnaast de docenten, deze zijn stuk voor stuk erg ervaren, hebben ongelofelijk veel kennis en het is bovendien erg fijn om zo nu en dan dezelfde gezichten terug te zien. In de huidige tijd, waarin financiële situaties steeds complexer lijken te worden, kan ik vertrouwen op mijn kennis. En dat geeft rust en vertrouwen.’

Ook praktisch aan de slag? Ben je geïnspireerd of gewoon enthousiast geworden door bovenstaand verhaal van Marieke en haar collega’s? Schrijf je dan snel in voor een van onze opleidingen, e-learnings of masterclasses.