Mensen helpen met budgetproblemen? Waarom financiële kennis alléén niet voldoende is.
‘Mensen in financiële nood help je niet door alleen maar orde te brengen in hun inkomsten en uitgaven. Het gaat om veel méér dan dat.’ Docent Robert Westphal weet waar hij het over heeft, want hij begeleidt al 25 jaar mensen met financiële problemen. Lees hier over zijn ervaringen.
‘Lange tijd heb ik gewerkt als schuldhulpverlener,’ vertelt Robert, ‘later werd ik budgetcoach, als een van de eersten in Nederland.’ Tegenwoordig is hij niet alleen docent van de Learncare Academy-opleiding tot budgetcoach, maar geeft hij ook diverse masterclasses, waaronder psychologisch budgetgedrag en coachen en motiveren. Daarnaast verzorgt hij incompanytrainingen voor onder meer banken. ‘Ik vind het leuk om financieel adviseurs te leren hoe zij anderen kunnen helpen en begeleiden,’ is zijn enthousiaste motivatie.
Onderliggende emoties
‘Om je cliënt goed te kunnen helpen, moet je als budgetcoach uiteraard beschikken over de nodige financiële kennis, ook op huishoudniveau,’ aldus Robert. ‘Maar dat is zeker niet het enige. Het gaat vaak om onderliggende emoties. Om een daadwerkelijke verandering te bewerkstelligen, moet je cliënt inzien dat hij zélf aan het roer staat. Daarom leren we onze cursisten ook te sturen op houding en gedrag en het menselijke aspect vooral niet uit het oog te verliezen. Datzelfde geldt overigens voor de masterclass psychologisch budgetgedrag en de masterclass coachen en motiveren.’
Andere aanpak
‘Wat ons als opleider onderscheidt, is dat onze docenten veelal beschikken over jarenlange praktijkervaring. We hebben een uitgebreid opleidingsaanbod en ook onze cursisten variëren qua achtergrond. Van deurwaarders tot bankmedewerkers en van schuldhulpverleners tot maatschappelijk werkers. Ik merk trouwens dat zij daardoor vaak ook verschillen in hun aanpak. Mensen die in de bancaire sector werken, hebben doorgaans al een zeer goede financiële kennis. Zij kijken echter vaak nogal zakelijk naar de klant. Bij ons leren ze ook een wat socialere benadering toe te passen. Sociaal-financieel adviseurs daarentegen mogen vaak juist wat zakelijker worden en hun financiële kennis wat meer verdiepen.’
Luisteren in plaats van adviseren
‘Wat ik mijn cursisten vooral wil meegeven? Ik hoop dat zij na een cursus hebben geleerd dat er bij financiële problemen veel meer speelt dan alleen de inkomsten en uitgaven. Je komt er niet door simpelweg tegen je cliënt te zeggen: “Je moet niet meer uitgeven dan er is.” Er zit veel meer onder. Na afloop zeggen cursisten weleens tegen me: “Ik dacht dat ik mensen goed kon motiveren tot gedragsverandering. Maar eigenlijk was ik vooral aan het adviseren. Nu luister ik veel meer. En door te begrijpen wat er speelt, kan ik mijn cliënt veel effectiever helpen.” Daar doe ik het voor,’ besluit Robert.
Schrijf je nu in
Wil jij ook leren hoe je je cliënten door middel van coaching kunt helpen hun financiële leven weer op de rit te krijgen? Schrijf je dan nú in voor onze opleiding tot budgetcoach. Binnenkort start er weer een virtuele opleiding met Robert of bekijk onze e-learning opleiding tot budgetcoach. Ook incompanytrainingen zijn mogelijk!