Online lesgeven, al bijna de normaalste zaak van de wereld

Geplaatst op

Online lesgeven, al bijna de normaalste zaak van de wereld

We weten al bijna niet beter: online lesgeven lijkt inmiddels de gewoonste zaak van de wereld. En hoewel in het begin niet alles van een leien dakje ging, heeft een virtuele les ook zo z’n voordelen. Docent Robert Westphal vertelt over zijn ervaringen.

‘Toen half maart de coronamaatregelen van kracht werden, viel een groot deel van mijn business ineens weg. Dat was natuurlijk vervelend, maar aan de andere kant bood het ook een moment van reflectie. Even rust in de tent, in een tijd die normaal de drukste periode van het jaar is.’ Aan het woord is Robert Westphal, docent van onder meer de opleiding budgetcoach bij de Learncare Academy. Hij herinnert zich die week in maart nog goed. ‘Op zondagavond kregen we het bericht dat de training van de dag daarna niet doorging. Ineens stond alles op z’n kop. We kregen terecht veel vragen van cursisten. Heel even zaten we met de handen in het haar. Hoe gingen we dit aanpakken? Maar al vrij snel daarna hadden we alles op de rit gezet. Binnen dezelfde week zijn we overgestapt van klassikaal lesgeven naar virtuele classrooms.’

Even wennen
In het begin was het even pionieren (‘iedereen moest de online platforms leren kennen’), maar inmiddels is het online lesgeven al bijna de normaalste zaak van de wereld, zegt Robert. Wel mist hij een stukje persoonlijk contact, geeft hij toe. ‘De energie die je voelt in een fysieke ruimte, het enthousiasme van de cursisten, hun leergierigheid en humor. Het is een stukje verbinding, dat ontbreekt op zo’n platform. En na drie uur tegen een computerscherm aanpraten zit mijn hoofd echt vol, dan heb ik wat langer nodig om los te komen. Dat is echt heel anders dan een klassikale les verzorgen. Maar over het algemeen gaat het heel goed. Het is fijn dat we weer les kunnen geven.’

Andere werkvormen
‘Er is ook eigenlijk niet zo veel veranderd, vindt Robert. ‘De lesstof is grotendeels gelijk gebleven. En onze online leeromgeving is prima geschikt om kennis met elkaar te delen en aan casuïstiek te doen. Een aantal werkvormen zijn uiteraard aangepast, waarbij de cursisten ook meer in hun eigen omgeving op zoek gaan naar feedback bij bepaalde opdrachten.‘

Toekomst
Voor de toekomst is een hybride model mogelijk de oplossing, denkt Robert. ‘Nu geven we de lessen online gekoppeld met een klassikale dag. Want met name voor het ontwikkelen van vaardigheden heb je een fysieke bijeenkomst gewoon nodig.’ Afhankelijk van de situatie passen we ons aan waar mogelijk. Het is en blijft een uitdaging. Er zijn bijvoorbeeld werkgevers die hun werknemers nog geen toestemming geven om bijeenkomsten te bezoeken, en ook mensen die in een risicogroep zitten zullen voorlopig niet de deur uit gaan. Daar hebben we natuurlijk alle begrip voor, dus we kijken heel goed wat mogelijk is binnen de maatregelen van het RIVM. In juni was daar ook de beperking van 30 mensen in een gebouw, een geschikte locatie zoeken wordt dan al een stuk lastiger.

Extra
Is er nog iets wat hij straks, als alles weer ‘normaal’ is, blijft vasthouden? Robert: ‘Ik denk dat ik de cursisten af en toe een extra verslag zal laten maken. Dat bevalt me erg goed. En dat hoeft echt niet altijd een verslag van zes A4’tjes te zijn. In een of twee pagina’s kun je als cursist ook prima uitleggen wat je uit een bepaald stuk lesstof hebt gehaald en hoe je dat in de praktijk gaat toepassen. Ik heb gemerkt dat dit een mooie manier is om studenten hierover te laten nadenken.’

Nieuwe doelgroep
Robert besluit: ‘We weten allemaal dat er een andere periode gaat aankomen, maar hoe die er precies uitziet, weet niemand. Er zullen veel bedrijven failliet gaan, veel werknemers zullen hun baan verliezen en ik denk dat het aantal mensen met financiële problemen de komende tijd flink gaat toenemen. Ook veel ondernemers en ex-ondernemers zullen plotseling naar bijstandsniveau gaan. Veel van deze mensen hebben begeleiding nodig om hun leven weer op de rit te krijgen. Dit zijn mensen die altijd hard hebben gewerkt, en nu buiten hun schuld ineens zonder werk zitten. Een heel nieuwe doelgroep dus. En ik denk dat er flink wat emoties en frustraties bij komen kijken. Dat is wel iets om als sociaal-financieel adviseur rekening mee te houden.’