Terugblik dag 2 van het 2-daagse online event ‘samen pakken we geldzorgen aan’

Geplaatst op

Op 31 maart 2022 starten we met dag 2 van het 2-daagse online event in de week van het geld. Nog nagenietend van dag 1, hebben wij er weer veel zin in en zijn de deelnemers weer heerlijk actief!

10:00 uur Nienke en Giovanna : Voorkomen van schulden met een lager inkomen

Giovanna Di Stefano: ‘Het hebben van schulden heeft een enorme druk op mij gelegd. Ik ging in mijn leven niet veel meer doen. Ik ging niet meer naar familie, een opleiding betalen kon ik niet, dus ik kon mij niet ontwikkelen. Een tandartsverzekering is erg duur, daar ging ik dan ook op bezuinigen. We hadden gezinstherapie en op een gegeven moment had ik ook geen geld meer voor de benzine. Je komt steeds voor onverwachte kosten te staan, zoals wie had gedacht dat steunzolen niet volledig verzekerd zijn in de zorgverzekering?’.

Nienke: ‘Je raakt in een sociaal isolement en sluit je steeds meer af van de buitenwereld. Geld voor een cadeau heb je niet en dus ga je niet naar een verjaardag toe. Alle zorgen en emoties die erbij komen kijken zorgen ervoor dat je je steeds meer afzondert’.

Uitzichtloze situatie

Giovanna: ‘Ik had op dat moment ook geen keuze. Ik deed zo ontzettend mijn best om uit de schulden te komen, maar ik kon alleen maar met geld bezig zijn. Het is zo uitzichtloos, wanneer eindigt deze situatie?’ De situatie was goed zichtbaar bij de werkgever geeft Giovanna aan. Er werd dan ook door mijn werkgever een budgetcoach aangeboden. Uiteraard dacht ik wel eerst na of ik dit ook echt wilde, want wat doet nou een budgetcoach?

Nienke kan dit zich wel voorstellen en beaamt dat er vaak wordt gedacht dat een budgetcoach alleen kijkt naar wat er valt te besparen. Terwijl een budgetcoach zoveel meer kan en doet. We geven een stip op de horizon en bieden perspectief. Voor Giovanna was de situatie logischerwijs uitzichtloos op dat moment en was er geen grip meer op de situatie. ‘Ik als budgetcoach sta langs de zijlijn en kan er objectief naar kijken’. geeft Nienke aan.

Signalen door werkgever goed opgepikt

Giovanna geeft aan dat zij dankzij Nienke geen slapende consument meer is. Ik was me niet bewust van wat ik betaalde. Dat Nienke de situatie bekeek en voor mij regelde gaf mij zo ontzettend veel rust, psychische rust. Ik ben dankbaar voor de hulp van de werkgever. Zij hebben dit goed gesignaleerd om hulp in te schakelen. Ik voelde me veilig, doordat zij mij het gevoel gaf dat dit ook kon. Als tip wil ik dan ook meegeven laat je helpen, want dat verdien je als medewerker.

Ik ben een super vrouw

‘Ik voel mij weer emotioneel sterk! Ik kan het! Er is geen spanning meer. Ik heb geen kort lontje meer. Ik voel mij een super vrouw. Ik functioneer weer en ik gun dat iedereen. Ik voel me nu meer zichtbaar en laat me meer zien en ik mag mezelf weer laten horen. Ik ben mij weer bewust van mijn eigen kunnen. Gek hé, wat geld met je kan doen.’ aldus Giovanna.

Giovanna en Nienke delen tenslotte nog vele praktische en handige tips vanuit perspectief van ervaringsdeskundige en professional.

‘Giovanna ik heb destijds het programma met jou gezien. Hoe wanhopig je soms klonk en jeetje wat ben jij nu super sterk. Echt heel goed gedaan. Je bent een topper!’

inderdaad een super vrouw. Dat zie je en hoor je! Top gedaan hoor. Mogen jullie trots op zijn!’

Giovanna di Stefano en budgetcoach Nienke Oostra deden samen mee aan het NPO 1 programma ‘waar doen ze het van’. De werkgever van Giovanna nam contact op met Budgetcoach.nl voor het inschakelen van een budgetcoach om Giovanna weer financieel fit te krijgen. Dankzij de begeleiding van Nienke is Giovanna er weer financieel en emotioneel bovenop gekomen. Bekijk hier een korte samenvatting van de begeleiding.

11:00 uur Robert Westphal: De relatie tussen schulden en psychologische factoren

Robert neemt ons mee waarom mensen bepaalde financiële keuzes maken. Hij legt zijn eigen persoonlijke verhalen voor hoe hij zelf tot bepaalde inzichten is gekomen. Robert heeft 25 jaar ervaring in het begeleiden van mensen met budget uitdagingen. Tijdens deze actieve sessie laat hij ook de deelnemers kritisch kijken naar hoe zij bepaalde keuzes maken en waarom. De deelnemers laten in de chat weten dat zij denken dat sociale druk en schaamte ons soms andere keuzes laten maken.

Voelen de deelnemers zich ook wel eens gedwongen om bepaalde uitgaves te doen? Maar liefst 95% geeft aan van wel! Robert geeft aan dat we daarbij niet altijd rationele keuzes maken.

Opleiding budgetcoach NEN 8048 (Kiwa SHV) klassikale, online of e-learning cursus
Robert Westphal, docent Learncare Academy

Gedragingen en geld

Veel van onze ideeën, gedachten, oordelen over geld vinden hun oorsprong in hoe je anderen hebt zien omgaan met geld. Dit geldt vooral voor de ouders. Hoe iemand met geld omgaat, kan een weerspiegeling zijn van hoe de ouders met geld omgingen. Uiteraard kan het ook zo zijn dat iemand zich verzet tegen de wijze waarop de ouders (of anderen) met geld omgingen. Dit kan zich uitten door precies het tegenovergestelde te doen.

Als we dus kijken naar menselijk (budget-)gedrag, zien we dat mensen:

–             ergens bij willen horen;

–             iets willen zijn, zoals belangrijk, bijzonder, apart, mooi, aantrekkelijk, aardig enz.;

–             ergens goed in willen zijn;

–             niet tekort willen komen of willen onderdoen voor;

–             compenseren voor wat we denken tekort te komen;

–             goed genoeg willen zijn.

Robert heeft ons weer even een spiegel voorgehouden, dat heeft niet alleen soms een klant met financiële uitdagingen nodig, maar ook wij die de hulp verlenen om weer even die bewustwording te krijgen.

12:00 uur – Online netwerken

Vele deelnemers schakelde met ons over naar Zoom om elkaar ‘live’ te ontmoeten. In verschillende breakoutrooms konden zij daar in gesprek gaan met elkaar.

13:00 uur: Belastingdienst: Ellen Baas – Een beetje hulp is nooit ver weg

Bouwen aan het vertrouwen van burgers en ondernemers is de rode draad van de Belastingdienst voor de komende jaren. Om dit goed te kunnen doen is het belangrijk dat de Belastingdienst problemen en knelpunten vroegtijdig signaleert en zorgt voor praktische oplossingen die mensen verder helpen. Het Stella-team is daar een onderdeel van.

De sessie van de belastingdienst laat maar eens zien hoe belangrijk dit is om te organiseren. Vele deelnemers gaven aan, dat zij nog niet bekend zijn met het Stella team.

Het Kennisnetwerk is het online platform voor maatschappelijk intermediairs die mensen helpen met de processen van de Belastingdienst, zoals toeslagen en aangiften. Kennis, ervaring en leren in de praktijk komen hier samen. Het platform onderging een metamorfose. Voor het maatschappelijk werkveld is het belangrijk om één loket te hebben voor vragen en voor informatie. Het Kennisnetwerk voorziet hier nu nog beter in.

Meer kennis delen

Het Kennisnetwerk biedt ruimte aan informatie en ideeën van het maatschappelijk werkveld. Zo draagt het Kennisnetwerk bij aan het uitbreiden en versterken van het netwerk. Veel informatie staat ook op belastingdienst.nl. Maar het Kennisnetwerk brengt alles bij elkaar. Daarnaast maakt het netwerk, waar mogelijk, een vertaalslag voor een betere aansluiting op de doelgroep. In de leeromgeving bereiden helpers zich bijvoorbeeld voor op een hulpvraag, zoals het leren invullen van de aangifte inkomstenbelasting. Met voorbeelden en zelftesten leren ze de opgedane kennis toepassen. Daarnaast blijven helpers door een maandelijkse nieuwsbrief op de hoogte van relevante en actuele informatie. Het Kennisnetwerk is nooit ‘klaar’. In de volgende stap worden de functionaliteiten uitgebreid.

Maatschappelijk werkveld en de belastingdienst

Begin dit jaar is het forum gelanceerd. Het is een community waar helpers aan elkaar vragen stellen en ervaringen uitwisselen.  Het netwerk heeft een verbindende en faciliterende rol tussen het maatschappelijk werkveld en de Belastingdienst, maar ook tussen de maatschappelijke intermediairs onderling. Een échte community voor helpers. Het startpunt om niet alleen informatie te vragen, maar ook om elkaar te vinden. Ben jij al aangemeld? Veel van de deelnemers nog niet. Bekijk hier de website en meld je aan.

Visie op schulden

We willen mensen met schulden ondersteunen zodat ze weer perspectief krijgen Belangrijker nog; het voorkomen van belasting- en toeslagschulden. Hoe we dit doen? Onze collega’s worden opgeleid om signalen vroegtijdig te signaleren. We ondersteunen burgers zo goed mogelijk bij het doen van aangifte, het aanvragen en wijzigen van toeslagen en het terug betalen, om schulden te voorkomen. We ondersteunen daarnaast gemeenten zodat zij hun rol als schuldhulpverlener en armoedebestrijder zo goed mogelijk kunnen vervullen.

Menselijke maat

Help je mensen met schulden en wil je zelf een casus voordragen aan het Stellateam? Dit kan via stella.maatschappelijk.dienstverleners@belastingdienst.nl. Stuur nooit persoonsgebonden informatie aan. Vorig jaar hebben we 1500 casussen behandelt. Ons team denkt graag mee in een bepaalde casus. Mocht er een dreigende situatie zijn, zoals bijvoorbeeld een overlijden bij een partner en er is geen overzicht in de financiën en aangiftes moeten gedaan worden, kan het Stella team met je meekijken en hier in ook handelen. ‘Sociaal-financiële hulpverleners kunnen ook tegen bepaalde casussen aanlopen en wij denken en kijken dan ook graag mee om zo samen tot een oplossing te komen’, alsdus Ellen.

14:00 uur: Annemarie van Gaal – Inspiratiesessie

We zijn alweer bij de laatste sessie van ons tweedaagse online event aangekomen. Met als afsluiter een inspirerende sessie van Annemarie van Gaal.

Ze neemt ons mee in het ontstaan van haar fascinatie voor geld en budgetteren. Annemarie helpt nog steeds gezinnen, ondernemers of zzp’ers die in financiële problemen verkeren. Zij ondersteunt en begeleidt deze mensen naar een financieel onbezorgd leven. Waarom ze dit doet? ‘Er zijn 2,6 miljoen huishoudens in Nederland die de eindjes niet aan elkaar kunnen knopen. Dat zijn enorme aantallen en daar moeten wij iets aan doen, want dit gaat zo niet langer’ geeft Annemarie aan.

Ze neemt ons vervolgens mee in haar persoonlijke verhaal hoe zij als alleenstaande moeder in de start van haar carrière tegen allerlei barrières aanliep. Zij wilde wel een carrière aangaan, maar werd in haar beleving bijna de bijstand ‘ingeduwd’. Dit wilde zij niet, maar ging voor een goede toekomst.

Life saver

‘Mijn life-saver nummer 1? Een kasboekje bijhouden. Dit vertel ik ook altijd tegen alle gezinnen bij wie ik kom. Inzicht is echt alles! Ik kwam niet uit met mijn budget als alleenstaande ouder, maar doordat ik alles altijd netjes bij hield ben ik werkelijk door de jaren heen gestrompeld zonder schulden’.

Ze vertelt vervolgens over haar leven in Rusland en hoe zij daar begonnen is aan het bouwen van haar carrière en bedrijven. De financiële ellende en armoede die ze daar heeft gezien heeft haar diep geraakt.

Besparen kan altijd

Annemarie deelt met ons de tips die zij geeft aan mensen met een budget uitdaging. Er is altijd wel een vorm van weerstand of iemand die denkt dat hij of zij iets niet kan, bijvoorbeeld meer werken of besparen. Volgens Annemarie valt er altijd wel iets te besparen en heeft zij nog nooit iemand niet geholpen om ergens op te besparen. We gaan nog even de diepte met elkaar in tijdens een live Q&A tussen eigenaar Stephanie Hesterman en Annemarie van Gaal en de deelnemers weten ook interessante vragen te stellen.

Dan is het om 15:00 uur toch echt tijd om af te gaan sluiten met elkaar. Wat hebben we met zijn allen een hoop inspiratie ontvangen deze 2 hele dagen! Dankbaar voor alle inspirerende sprekers en actieve deelnemers. Ontzettend mooi om te zien hoe we met elkaar het gesprek zijn aangegaan, een ieder vanuit zijn of haar eigen expertise of vakgebied. Allen met als doel om de taboe op geldzorgen te doorbreken. Als er 1 ding is wat we vooral met elkaar eens zijn, is dat het gebrek aan geld en het leven in armoede iets met je doet, met je waardigheid, dat er een hoop partijen zijn die hulp willen bieden, maar dat we niet altijd weten dat ze er zijn. Laten we zorgen dat we de hulp zo gemakkelijk mogelijk maken voor iedereen, dat we geldlessen beschikbaar maken voor iedereen, zodat een volgende generatie in een financieel onbezorgd leven mag opgroeien.

Alle deelnemers en sprekers ontzettend bedankt!

Enkele uitgelichte reacties van deelnemers:


Dank je wel! Mooie verhalen!!

Hele fijne 2 dagen met een topper als afsluiter. Dank jullie wel

Dank aan de organisatie. Ik vond het twee mooie en leerzame dagen.

Wat een geweldig congres was dit! Ik heb ontzettend veel geleerd en ben Learncare en alle sprekers heel erg dankbaar

Bedankt voor deze 2 dagen. Zeer interessant

Het waren 2 leuke dagen!

Bedankt voor deze dagen. Heel leerzaam!

Bedankt voor de organisatie.

Vond het Rusland Oekraine verhaal van Annemarie heel erg mooi.

Bedankt voor deze waardevolle dagen!

inderdaad, weer het nodige geleerd. Dank daarvoor

tot een volgende keer. bedankt voor de 2 waardevolle dagen.

Bedankt Learncare voor deze fantastische dagen! Erg inspirerend en leerzaam.