PE punten

KIWA 6 vaardigheidspunten
BPBI Bewindvoerders 6 punten
WSNP Bewindvoerders 6 kennispunten
NBPB Bewindvoerders 6 punten

  • Klassikale bijeenkomst

  • 6,5 uur

  • PE certificaat



Masterclass Effectief communiceren met cliënten

Vaardigheden training betreffende communicatietechnieken ‘aanspreken op gedrag en gedragsverandering’

Gedrag van cliënt
Gedrag speelt niet alleen een belangrijke rol in het ontstaan van schulden, het bepaalt ook op welke wijze de cliënt omgaat met de schuldenproblematiek. Voor een succesvol en resultaatgericht traject is gedragsverandering van de cliënt cruciaal. Opgelegde verandering blijkt niet te werken, het zelf tot inzicht komen waarom verandering belangrijk is wel. Als financieel hulpverlener maak je dit mogelijk wanneer je motiverende gespreksvoering toepast. Daarmee help je de cliënt in het versterken van diens intrinsieke motivatie om te veranderen. Ook help je door samen de ambivalentie te onderzoeken in het maken van keuzes. Deze training leer je, met behulp van een ‘evidence based’ methode, hoe je duurzame gedragsverandering bij de cliënt uitlokt.

Voor wie
Ben je werkzaam als financieel hulpverlener? Wil je effectief zijn in de omslag van proces- naar resultaatgericht werken? Heb je behoefte aan praktische handvatten om je cliënt te helpen daadwerkelijk gedrag te veranderen? Wens je je communicatievaardigheden te optimaliseren die nodig zijn om schuldenaren te motiveren, activeren en stimuleren? Wanneer je je in een of meerdere van deze aspecten herkent, dan is deze training geschikt voor jou. Voor deelname is HBO werk- en denkniveau noodzakelijk.

Binnen de financiële dienstverlening lopen hulpverleners regelmatig tegen grenzen aan van wat onmogelijk lijkt. Ik help hen die grenzen op te rekken naar wat mogelijk is. Docent F. Cohen

Programma

In deze praktijkgerichte interactieve training wisselen theoretische kennisoverdracht, praktische oefeningen en uitwisseling van ervaringen zich in passend tempo af. Met behulp van de trainer, als levend oefenmateriaal, ga je experimenteren met motiverende gespreksvoering. Daarmee bekwaam je je in het uitdrukken van empathie, ontwikkelen van discrepantie, vermijden van discussie, omgaan met weerstand en ondersteunen van de overtuiging van een cliënt dat hij beschikt over de capaciteiten die hij nodig heeft voor gedragsverandering. Voorafgaand aan de trainingsbijeenkomst krijg je een gerichte voorbereidingsopdracht toegezonden.

  • Je krijgt bruikbare informatie van de cliënt boven tafel in zijn mogelijkheden om te kunnen veranderen;
  • Je bent in staat reflectief te luisteren waardoor u de cliënt helpt zelfinzicht te ontwikkelen in de noodzaak tot veranderen;
  • Je kunt omgaan met weerstand door de cliënt te helpen die te overwinnen en stappen te zetten richting verandering;
  • Je weet hoe de agenda te bepalen met instemming van de cliënt, zodat die actief en bereidwillig aan het proces deelneemt;
  • Je lokt verandertaal uit waardoor meer toewijding van de cliënt in het nakomen van afspraken.

Voorbereiding
Voorafgaand aan de masterclass dien je minimaal één Cases in te brengen. De cases kan gebaseerd zijn op een situatie uit de praktijk waar je tegen aanloopt.

Tijdsduur
De module wordt verzorgd in één bijeenkomst van 10:00 uur t/m 16:30 uur.

Aantal deelnemers
Minimum aantal deelnemers: 8
Maximum aantal deelnemers: 15

Certificaat
Na afloop van de training ontvangt je een certificaat van deelname.


Kosten en data

Deelname kosten: € 289,-


Inschrijven

BCN Utrecht
8 mei 2018
10:00
17:00
+

Incompany

Wij kunnen voor u incompany kennismodules ontwikkelen die volledig zijn afgestemd op uw praktijksituatie.

Uw winst: gemotiveerde werknemers en optimaal resultaat!

  • De inhoud wordt aangepast aan de vragen binnen uw eigen organisatie;
  • Uw medewerkers herkennen de inhoud en sluiten daardoor beter aan;
  • Uw medewerkers stimuleren de interactie;
  • De onderlinge betrokkenheid is hoger;
  • Geen extra reistijd en reiskosten voor de deelnemers;
  • Meerdere deelnemers van één organisatie geeft een prijsvoordeel.
Vragen?
Wij bellen je graag terug

Naam*

Telefoonnummer*

Onderwerp*

Datum en tijdstip terugbellen

Advies nodig?

Vrijblijvend online advies van onze opleidingsmanagers

Online advies

Gratis online advies zonder reiskosten

Klik hier

Delen