Onderscheid jezelf als professional in het sociaal financieel domein

Geplaatst op

De toenemende geldzorgen creëren ‘bosjes’ nieuwe financieel hulpverleners. Gelukkig maar, want goede financiële hulp vanuit het sociaal domein is hard nodig. Maar door de steeds complexere problemen en een gebrek aan vastgestelde kwaliteitseisen, blijkt niet alle ‘hulp’ altijd gepast. Hoe positioneer jij jezelf als professioneel sociaal financieel adviseur? Deze richtlijnen helpen je met een gedegen en betrouwbare basis, zodat jij ook zo (h)erkend wordt.

De administrateur raakt ook in geldproblemen

Een goede administratie, maakt je niet bestendig tegen financiële problemen. Daar schetst dit blog, van Filipa Paredes een duidelijk beeld van. Filipa is opgeleid als bedrijfsadministrateur en toch werd zij één van de cliënten van onze zusterorganisatie budgetcoach.nl. Ondanks een keurige administratie raakte zij en haar man verwikkeld in financiële problemen en gingen zij gebukt onder die stressvolle situatie.

Dit is een voorbeeld van één uit duizenden, dat aantoont dat er meer kennis en handelen nodig is dan alleen de administratie onder de loep te nemen.

Biedt een gecertificeerd sociaal financieel adviseur kwaliteitsgarantie?

Er wordt dus nogal wat van jou gevraagd, zowel door jouw cliënten als door alle omgevingsfactoren. Als sociaal financieel adviseur ben je de houvast in een periode van verlies en stuurloosheid. Je wilt emotionele ondersteuning kunnen bieden en volgens de regelgeving al het noodzakelijke in gang kunnen zetten. Daarnaast voer je contactbemiddeling met schuldeisers als objectieve zaakwaarnemer en biedt je individuele begeleiding gericht op herstel en zelfredzaamheid. Je kunt denken aan het opstellen van budgetplannen en sturen op zelfregie.

Dit vergt specialistische kennis van wet- en regelgeving en de actualiteiten die bijna dagelijks veranderen en regionaal verschillen. Daarnaast kun je bepaalde werkmethodieken hanteren, die effectief werken in de communicatie en een structuur geven aan jouw hulp. Veel hiervan zul je als professional al toepassen. Maar hoe zorg je naast het uitvoeren van jouw hulp, dat jouw kennis up-to-date blijft? Dat kost enorm veel tijd, als je dit zelf in de gaten moet houden.

Een persoonscertificering zoals de NEN 8048, SHV 1, SHV 2 of SHV 3, betekent in ieder geval dat je in de basis alle nodige kennis en vaardigheden eigen hebt gemaakt. Daarmee sta je zelf sterk in je schoenen en juist dát maakt jou een goede adviseur. Is het een kwaliteitsgarantie? Misschien vormt het eerder een basis, waarop jij als professional moeiteloos verder bouwt.

Meer aanvragen door registratie in het kwaliteitsregister

Zoek maar eens hulp in het sociaal financieel domein. Vaak zie je door de bomen het bos niet meer. Daarnaast verkeren de hulpzoekenden in een kwetsbare positie door stress en gebrek aan kennis, om te kunnen beoordelen of de aangereikte hulp voldoet. De kwaliteitsregisters van de verschillende brancheverenigingen helpen hen om te zoeken naar deskundige hulp. Ook instanties zoals gemeenten en zorgverzekeraars bekijken deze registers, om hulp in te schakelen.

Een registratie in deze registers zorgt dan ook voor nieuwe aanvragen. Eén ding weet je zeker, als jij vanuit deze zoektocht wordt benaderd, wordt jouw hulp zeker serieus genomen.

Hierbij vast een aanvraag van ons voor jou: Vacature Kiwa SHV3 gecertificeerde coach. Bij onze zusterorganisatie Budgetcoach.nl, krijgen we veel vraag van organisaties, om hun medewerkers in financiële nood van hulp te voorzien. Mooie trend vanuit goed werkgeverschap, zeggen wij. En daar helpen we graag bij. Jij ook? Reageer dan snel op de vacature via budgetcoach.nl en meld je aan: https://budgetcoach.nl/vacatures/

Wil jij zichtbaar aantonen dat je de benodigde kennis en vaardigheden op jouw vakgebied in huis hebt én dat je deze op peil houdt? Bekijk hier welke online en klassikale trainingen jou hierbij helpen. Tip: Gebruik het STAP-Budget en pick en mix de opleidingen die jou helpen! Vanaf 1 november start er weer een nieuw tijdvak, wees dus op tijd met het aanvragen van een aanmeld-bewijs.

Investeer in jezelf – Investeer in de toekomst. Bij Learncare Academy hebben we de missie om de sociaal financieel hulpverlener te ondersteunen met ervaringsgerichte opleiding en continue actuele informatie, om ons steentje bij te dragen aan een leven zonder armoede.