‘Geen eindeloze slides gelukkig. En veel ruimte voor eigen inbreng. Dat kenmerkte voor mij toch wel de incompany masterclass opfristraining schuldhulpverlener die ik via Learncare Academy volgde oktober van vorig jaar.’ Dat zegt Ydwine Gietema, gebiedsteam medewerker expertise schulddienstverlening bij de gemeente Súdwest-Fryslân. ‘Het is een duidelijke opfriscursus die ik als goed te volgen heb ervaren. Er werd veel kennis gedeeld en deze werd bovendien op een prettige manier overgebracht. Toen ik vorig jaar in dienst kwam bij de gemeente werd er aangegeven dat ik over een KIWA-registratie moest beschikken. Toen ben ik ingestroomd bij deze masterclass. En omdat mijn werkgever eigenlijk alles op het gebied van schuldhulpverlening met Learncare Academy regelt, kwam ik daar als vanzelf terecht. En naar volle tevredenheid kan ik nu zeggen. Inmiddels ben ik ook begonnen met de e-learning schuldhulpverlening en dat bevalt heel goed. Als ik vragen heb krijg ik snel reactie en de indeling van de e-learning is prettig en overzichtelijk. Deze online opleiding paste prima in mijn agenda, omdat ik naast mijn studie nog 5 dagen werk. Bovendien is het fijn dat ik bij deze opleiding meteen mijn PE-punten haal. Dat geeft toch een stukje meer zelfvertrouwen omdat je kennis aantoonbaar op peil is.’
Veel kennis en waardevolle interactie
‘Bij de opfriscursus kreeg ik les van docent Fokke van der Meulen. Je merkte meteen dat hij veel kennis in huis heeft. Daarnaast was er veel interactie tussen de mensen. We waren met een groep van 10 of 15 collega’s. En het is juist die interactie die zo leerzaam is vind ik. Door verhalen van anderen blijft de stof toch beter hangen. Voordat ik bij de gemeente terechtkwam werkte ik als budgetcoach bij een bank. De stof die ik leerde was dus niet nieuw voor me. En toch werd een en ander me wel veel duidelijker. Zo vond ik de concrete stappen die beschrijven hoe je een intakegesprek goed uit kunt voeren heel duidelijk. Die stappen heb ik in de dagen erna meteen toe kunnen passen. Dat gaf me nét dat beetje extra houvast tijdens de gesprekken. Die werkwijze pas ik tot op de dag van vandaag toe. De praktijkverhalen die Fokke vervolgens koppelde aan de praktijk maakte het bovendien heel concreet en toepasbaar allemaal.’
Persoonlijk contact onmisbaar bij schuldhulpverlening
‘Los van de opleiding, zie ik natuurlijk ook dat er veel behoefte is aan budgetcoaches, schuldhulpverleners en bewindvoerders in de markt. Al vinden we bij de gemeente dat het nog redelijk rustig is. We hadden de eerste hoos eigenlijk eind vorig jaar al verwacht. Inmiddels werken we, ook doordat de maatregelen langzaam losser worden, ook weer een aantal dagen vanuit kantoor. En dat is fijn omdat je mensen die schuldhulpverlening nodig hebben dan weer fysiek te woord kunt staan. Al is het nog met een spatscherm ertussen, het is tóch gemakkelijker praten dan via de telefoon. Dat heeft enerzijds met de gevoelige materie te maken en anderzijds met een stukje praktische invulling van de hulpverlening. Als iemand bijvoorbeeld zijn laptop bij zich heeft dan kunnen we meteen samen de documenten verzamelen die nodig zijn. Dat vinden veel mensen namelijk toch nog best ingewikkeld. En daarnaast kan ik, door het oogcontact, ook veel beter inschatten of mensen echt begrijpen wat ik vertel.’
Vroegsignalisering hot item
‘Tot voor kort hadden aanvragen, juist door het uitblijven van het meer persoonlijke contact, een langere doorlooptijd’, vervolgt Ydwine. ‘Verder zijn we ook actief bezig met vroegsignalering. Dat is echt wel een hot item. Zo verwachten we ook wel dat er zich veel ex-ondernemers bij ons melden. Alleen al daarom ben ik enthousiast over de manier waarop de gemeente met het aanbieden van opleidingen omgaat. Bijvoorbeeld wanneer het om schuldhulpverlening gaat waarbij je een schuldentraject opstart. Kennis en kunde op het gewenste certificeringsniveau brengen en houden. Dáár gaat het om. En dat lukt prima met de opleidingen van Learncare Academy’, besluit Ydwine.