Schulden kunnen een grote impact hebben op iemands leven en het kan lastig zijn om hier alleen uit te komen. Gelukkig is er schuldhulpverlening beschikbaar om mensen te ondersteunen bij het terugbetalen van hun schulden. In deze blog bespreekt Fokke van der Meulen, docent Learncare Academy, de wet- en regelgeving en de gedragscodes die gelden bij schuldhulpverlening, zodat jij als toekomstige schuldhulpverlener weet wat je kunt verwachten.
Wet- en regelgeving
Als schuldhulpverlener krijg je te maken met wet- en regelgeving. In Nederland zijn, sinds 2012, gemeenten eindverantwoordelijk voor de schuldhulpverlening. De wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) bepaalt dat elke gemeente een beleid voor schuldhulpverlening moet hebben. Het lastige is dat gemeenten dit beleid zelf mogen invullen, wat inhoudt dat er verschillen kunnen zijn tussen hoe gemeenten met schuldhulpverlening omgaan.
Brancheorganisatie
Naast de Wgs is er de brancheorganisatie NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet). Organisaties kunnen lid worden van deze brancheorganisatie en daarmee committeren ze zich aan bepaalde gedragscodes. Deze gedragscode heeft als doel om de kwaliteit van de schuldhulpverlening te waarborgen en te verbeteren. De gedragscode bevat onder andere regels over de intake van de schuldenaar, de privacy, de financiële huishouding en de communicatie met schuldeisers. Als je als schuldenaar hulp zoekt bij een organisatie die lid is van de NVVK, kun je erop vertrouwen dat deze organisatie zich aan deze gedragscode houdt. Dit zijn weliswaar interne spelregels die alleen voor leden gelden, maar in de praktijk leven ook organisaties die geen lid zijn, deze gedragscodes na.
Schuldhulpverlener en schuldeisers
Behalve deze ‘formele’ spelregels, moet je als schuldhulpverlener natuurlijk ook het vertrouwen wekken van de mensen waar je mee te maken hebt. Zo is het je taak om je maximaal in te zetten voor de schuldeisers. Je moet erop toezien dat zij zo veel mogelijk van hun geld terugkrijgen, maar in de praktijk is dit erg lastig. Schuldeisers moeten vertrouwen hebben in het aanbod dat ze krijgen van de schuldhulpverlening en erop kunnen rekenen dat zij hun best doen om het hoogst haalbare resultaat te bereiken. Ook de schuldenaar moet vertrouwen hebben in de schuldhulpverlener: het gaat hier vaak om mensen in een spoed- of crisissituatie die inzicht moeten geven in hun – niet al te florissante – geldzaken.
Meer weten?
Het werkveld van schuldhulpverlener is dynamisch en uitdagend en het is heel mooi om mensen met geldproblemen te begeleiden naar een gezonde financiële situatie. Schuldhulpverlening is een prachtig vak, maar niet makkelijk. Het is een vak waarin je veel leert door te doen, maar een solide theoretische basis is onmisbaar. Onze opleiding tot schuldhulpverlener geeft je voldoende theoretische én praktische handvatten om als schuldhulpverlener aan de slag te gaan. De eerstvolgende klassikale opleiding begint 15 mei, in Amsterdam.
Benieuwd naar onze andere praktijkgerichte opleidingen – online, klassikaal of virtueel – die van jou als sociaal financiële hulpverlener een echte expert maken? Check ons overzicht.
Wel geïnteresseerd, maar nog niet het juiste moment? Volg onze LinkedIn-pagina voor het laatste nieuws.