Adequate schuldhulpverlening vraagt om een ándere klantbenadering

Geplaatst op

Adequate schuldhulpverlening vraagt om een ándere klantbenadering

‘Mensen met ernstige financiële problemen staan bloot aan chronische stress. Hun schulden beheersen hun hele leven. Als schuldhulpverlener moet je daarom als gelijkwaardige partner naast je cliënt staan. Een andere manier van klantbenadering dus, en daarbij speelt communicatie een essentiële rol,’ zegt docent schuldhulpverlening Fokke van der Meulen. Lees hier zijn verhaal.

‘Ik heb altijd al mensen willen helpen vanuit een bepaalde expertise,’ antwoordt Fokke op de vraag waarom hij docent schuldhulpverlening is geworden. ‘Na mijn studie psychologie heb ik daarom een cursus tot schuldhulpverlener gevolgd. Vervolgens heb ik lange tijd als schuldhulpverlener gewerkt. Ik merkte dat ik het erg leuk vond om mijn kennis over te dragen op anderen. Uiteindelijk ben ik als zelfstandige aan de slag gegaan en ben ik mij verder gaan toeleggen op het opleiden van mensen. Sinds 2009 werk ik voor Learncare Academy. Naast de opleiding tot schuldhulpverlener verzorg ik diverse verdiepingsmodules die met het vak samenhangen.’

Vorm van therapie
Zijn vooropleiding psychologie komt hem in zijn huidige werk goed van pas, vertelt Fokke. ‘Om mensen uit de schulden te kunnen helpen, is een gedragsverandering noodzakelijk. Eigenlijk zou je mensen langere tijd moeten begeleiden om die gedragsverandering te bewerkstelligen. Schuldhulpverlening is dan ook bijna een vorm van therapie. Vroeger werkten schuldhulpverleners vooral vanuit een soort reparatiereflex. We zeiden: “Jij bent de klant, jij hebt schulden, ik ben de hulpverlener, en als jij doet wat ik zeg dan komt het goed.” Tegenwoordig beginnen we echter langzaam maar zeker in te zien dát dat niet werkt. Wat wél werkt, is een andere manier van klantbenadering.’

Leven met de dag
Mobility mentoring, een aanpak die is overgewaaid uit Amerika onder andere om mensen uit de financiële problemen te helpen, is de laatste tijd erg in opmars, vertelt Fokke. ‘Een van de uitgangspunten hierbij is dat mensen met schulden langdurig blootstaan aan stress. De schulden beheersen hun hele gedrag. Wanneer je zóveel stress hebt, ben je niet in staat om vooruit te denken, om rationele beslissingen te nemen en om je gedrag aan te passen. Mensen met schulden leven met de dag; ze worstelen met de vraag hoe ze de energierekening moeten betalen, of – nu in coronatijd – hoe ze een laptop moeten regelen zodat hun kind online lessen kan volgen. En dan komt er ook nog eens een hulpverlener om de hoek kijken die zegt wat je moet doen? Een onmogelijke opgave.’

Perspectief bieden
Mobility mentoring is erop gericht om die stress weg te nemen en mensen weer perspectief te bieden. Fokke: ‘Als hulpverlener sta je naast je klant en kijk je samen hoe hij in kleine, behapbare stapjes zijn doel kan bereiken. Jullie zijn daarbij twee gelijkwaardige partners: jij als financieel expert, de klant als expert van zijn eigen leven. De manier waarop jij de klant aanspreekt, is daarbij heel belangrijk. Daarom wordt er in de opleiding schuldhulpverlener bij Learncare Academy veel aandacht besteed aan communicatieve vaardigheden. Ook bieden we diverse verdiepings- en masterclasses, zoals stresshantering.’ Wat Fokke vooral aan zijn cursisten wil meegeven, is het besef dat er ook andere benaderingswijzen bestaan. ‘Veel cursisten realiseren zich niet hoe essentieel communicatie is. Ik hoop dat zij na het volgen van een cursus beseffen dat het ook anders kan, en dat je je daarin verder kunt bekwamen.’

Schrijf je nu in
Learncare Academy biedt zowel een klassikale als online opleiding schuldhulpverlener.
Wil jij ook leren hoe je je mensen met ernstige financiële problemen kunt helpen hun financiële leven weer op de rit te krijgen? Schrijf je dan nú in voor onze opleiding tot schuldhulpverlener.