Terugblik dag 1 van het 2-daagse online event ‘samen pakken we geldzorgen aan’

Geplaatst op

Iets na 16:00 uur ronden we de laatste sessie af. Blij, trots, dankbaar alle emoties vliegen ons even voorbij! Voornamelijk zo trots op onze deelnemers en sprekers die zich samen inzetten om geldzorgen aan te pakken in Nederland. In een notendop nemen we je mee wat wij samen deze dag hebben beleefd.

Stephanie Hesterman, directeur van Learncare Academy en Budgetcoach.nl opende het online event met een inkijk in haar jeugdervaringen. Zo vertelt ze: ‘onder het mom, practise what you preach deel ik mijn ervaringen om met weinig geld te leven, maar dan voornamelijk de emoties die ik voelde als jong kind.’ Een knoop in haar maag, die emotie kwam naar boven als ze eraan terugdenkt dat ze daar met haar moeder in de voedselbank stond. Schaamte, omdat ze bang was dat iemand haar zou zien en het speelde ook mee dat de voedselbank recht tegenover haar school stond. Haar moeder had het gevoel dat ze had gefaald, want zij kon juist goed met geld omgaan, maar toch kwam er dit onverwacht moment. Ook kon Stephanie niet meedoen met een (betaald) uitje naar Parijs met de hele klas.

Zij was het enige kind in de klas die niet mee kon, maar ze wist wat haar moeder op dit moment doorstond en overtuigde haar dat het absoluut niet nodig was dat ze mee zou gaan. Ze ervaart dit als jong volwassen worden en haar moeder niet tot meer last willen zijn. Sam& voor alle kinderen is daarom een belangrijk initiatief die zij in haar jongere jaren gemist heeft, later tijdens de sessies horen we hier mee over. Ook niemand van school is een gesprek met haar of haar moeder aangegaan. Dit zijn signalen waar je als school ook op in kan spelen volgens haar. Ze vervolgt: ‘Met ons is het goed gekomen en het heeft onze missie met onze beide bedrijven alleen maar daadkrachtiger gemaakt. Samen met mijn zus Leonie en tevens mede eigenaar van de bedrijven, zetten wij ons hiervoor in. Gelukkig zijn er dus vele mooie initiatieven die erg belangrijk zijn als je iemand met geldzorgen begeleidt, maar dan moet je daar wel van weten.’ Het belangrijkste vinden ze dat kinderen ongeremd en onbezorgd kunnen opgroeien. Stephanie wijst de deelnemers dan ook op www.geldlessen.nl en wijzeringeldzaken.nl voor vele leuke (gratis) lessen en belangrijke geldtips die dan ook zeer welkom zijn op vele scholen.

Om 10:00 uur start de sessie van Sam& voor alle kinderen. Judith Hermelink en Jan-Willem Adams vertellen het belang van Sam& voor alle kinderen.

Jan-Willem Adams ervaringsdeskundige: ‘Al is er maar 1 die ik kan helpen, dan is mijn missie al geslaagd!‘ Hij vervolgt: ‘Ik liep zelf liever in oude kleding, zodat ik voor mijn dochter een mooie jurk kon kopen. Verjaardagspartijtjes? Daar konden wij niet aan mee doen, want ook een cadeautje kost weer geld. Zo, sta je altijd met 1-0 achter.

Op een dag kreeg ik een folder van stichting leergeld onder ogen. Ik heb aan de bel getrokken en toen kwam het punt dat er iemand over de vloer kwam. Ik moest met mijn billen bloot en inzicht geven in alles. Mijn vrouw vond dat het genoeg was, het was tijd om nu de hulp aan te pakken.’

Zijn verhaal maakte enorme indruk en er werden dan ook veel vragen gesteld zoals: ‘Wie was de eerste buiten je gezin waar je jouw situatie aan kenbaar maakte en wat heeft je bewogen het te delen met die persoon?’

Jan-Willem: ‘Toen ik er over nadacht raakte dat me ook.  Ik ging in de ouderraad van school en daar vertelde ik aan de penningmeester dat ik de rekening voor de vrijwillige bijdrage gewoonweg niet meer kon betalen. Heel knap dat Jan-Willem deze eerste stap durfde te zetten. Hij deelt verder ook belangrijke tips:

Tips voor budgetcoaches, schuldhulpverleners en overige hulpverleners:

Ga het gesprek in met de woorden je kan er niks aan doen, want dan kom je tot een gesprek. Op die manier zijn ze ook bij ons binnengekomen. Er waren echt wel schulden, maar op het moment dat iemand met een vinger naar je wijst ga je geen gesprek aan. De schaamte is zo hoog je gaat dan al een stap achteruit. Veroordeel nooit! Daarmee kom je tot een gesprek. Je hebt een ingang doordat je niet direct gaat vooroordelen.

Judith Hermelink Coördinator van Sam& voor alle kinderen:

‘We zien veel initiatieven maar hier wordt het vaak ook lastig, want samenwerken zit ons dan ook in de weg.’ Samen met vele partijen bundelen zij de krachten, stichting jarige job, kinderhulp, leergeld, jeugdfonds sport en cultuur samen proberen wij die verbinding te maken en met succes. Het doel is uiteindelijk om meer kinderen te bereiken met een breed pakket aan voorzieningen. Inmiddels zijn er al 421.000 kinderen geholpen. Nog steeds leven 1 op de 12 kinderen, dat zijn ongeveer 2 kinderen per klas in armoede. We hebben nog een lange weg te gaan met zijn allen.

Wil je als ouder of intermediair een aanvraag doen? Ga dan naar de website samenvoorallekinderen.nl

Wat kun je doen om te helpen:

  • Vraag sam& kaartjes aan en deel deze uit
  • Word intermediar bij JFS&C of Kinderhulp
  • Volg/deel ons op sociale media t.b.v. bereik van Sam&
  • Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte

11:00 uur: Clairette van der Lans – Ministerie van financiën – Wijzer in geldzaken

‘Praten over geld is nog steeds een taboe en hulp zoeken is nog moeilijker. Op de werkvloer wordt vaak gedacht: ik heb toch een baan waarom worstel ik hier mee? Heel veel mensen denken dat zij de enige zijn en daarnaast ik heb toch een baan?’

Clairette vertelt dat het gemiddeld 5 jaar duurt voordat iemand hulp zoekt bij schulden. Uiteindelijk zien we dat er dan gemiddeld 13 schuldeisers zijn en 40.000 euro aan betalingsachterstanden, dat is vaak niet meer te overzien. Deze problemen kun je gewoonweg niet meer zelf oplossen.

Bij onze eigen ministerie zien we ook dat de schaamte hoog is. We maken gebruik van een sociaal fonds en dit is ook bekend, maar dan nog kloppen we hier niet aan vanwege de schaamte.

Aan de kant van de werkgevers zien we ook drempels, maar vaak willen ze niet hun handen daaraan branden, want het is privé. Er zijn ook organisaties die het moeilijk vinden om toe te geven dat het in hun organisatie speelt. Het komt toch veel voor; namelijk zelfs 62% van de organisaties heeft te maken met medewerkers met geldzorgen. Op onze website delen wij ook vele tips hierover.

Hoe ontstaan nou geldzorgen op de werkvloer?

Veelal door levensgebeurtenissen vertelt Clairette. De nu hoge energieprijzen en boodschappen helpen daar niet bij. Het kan ook te maken hebben met verkeerde keuzes, wat niet altijd betekent dat iemand daar iets aan kan doen. Verder somt ze het volgende op:

  • Levensgebeurtenissen
  • Laag of wisselend inkomen
  • Stijgende energieprijzen – corona lockdowns
  • Moeite met lezen, schrijven of digitale vaardigheden

Tips voor budgetcoaches, schuldhulpverleners en overige hulpverleners:

Integreer taaltrainingen met financiële fitheid. Voordelen van taaltrainingen, het maakt de drempel lager om in actie te komen.

Tips voor leidinggevende en HR: 

  • Volg trainingen over het herkennen verwijzen en bespreken. Hoe ga je een gesprek aan? Heb geen oordeel over de oorzaak van de schulden. Clairette vervolgt: ‘Mijn ervaring is dat trainingen heel handig zijn om om te gaan met de dillema’s die je tegen komt.’
  • Integreer budgetcoaching in het beleid. Dat maakt het gemakkelijker voor leidinggevende en HR om medewerkers er op de attenderen.
  • Tips over geldzorgen: Hang flyers op in de WC! Misschien een gek voorbeeld, maar daar zit je in je eentje en kan je de informatie rustig bestuderen en tot je nemen.
  • Herhaling zorgt ervoor dat het blijft hangen! Maak net zoals reclame gebruik van de kracht van herhaling. Zo zorg je ervoor dat de boodschap blijft hangen en de medewerker in beweging komt

12:00 uur – Online netwerken

Vele deelnemers schakelde met ons over naar Zoom om elkaar ‘live’ te ontmoeten. In verschillende breakoutrooms konden zij daar in gesprek gaan met elkaar.

13:00 uur: René Oosterveer manager van budgetcoach.nl – Impact van een loonbeslag

René neemt de deelnemers mee in het proces waarom een deurwaarder (loon)beslag legt en welke processen hier allemaal aan bod komen. Tijdens deze sessie stelt hij dan ook aan de aanwezige deelnemers de vraag of een loonbeslag ook nodig is. Zijn er andere passende middelen die we kunnen inzetten? De werkgebieden van de deelnemers zijn divers en dat leidt tot vele verschillende reacties:

We voorkomen graag onnodige kosten. Wel spreken we eens een looncessie af.’

‘Ik had laatst nog een loonbeslag van een cliënt. Deurwaarder liep al door de kantine iemand te zoeken die kon tekenen. Mijn cliënt stond in de kantine. Werd daarna flink geroddeld. Echt heftig voor cliënt‘.

Als schuldeisende partij wil je heel graag dat mensen die helpende hand aannemen van familie en/of hulpverleners. Wij zien soms met lede ogen aan hoe mensen eerst verder moeten verzanden in hun achterstanden voor ze die hulp aannemen of hun situatie bespreken met vrienden.

Vanuit deze diversiteit aan doelgroepen kunnen we met elkaar het gesprek aangaan en vanuit verschillende standpunten de situatie bekijken.

René laat tijdens zijn sessie zien hoe snel iemand in zwaar weer kan komen en vanuit zijn ervaring bij Budgetcoach.nl neemt hij ons mee in de situatie van een doorsnee familie en hun huishoudboekje. Hij laat ons verschillende scenario’s zien hoe snel iemand financieel in de problemen kan komen en hoe moeilijk het is, vanwege alle (incasso) kosten die erbij komen kijken, hier weer uit te komen.

Wat je kunt doen als werkgever?

Één van de vele tips die hij geeft is om als werkgever dicht bij de medewerker te blijven staan. Door het gesprek aan te gaan en/of laagdrempelige trainingen aan te bieden. Hij nodigt HR dan ook uit om binnen de organisatie te kijken hoeveel loonbeslagen er liggen en (hoe) hadden deze voorkomen kunnen worden?

14:00 uur: Femke Kooijman – Hoe stimuleren we financiële gezondheid bij uitzendkrachten? – Doorzaam

We zien dat veel uitzendorganisaties wel willen helpen, maar dat het soms ongelooflijk lastig is om iemand hulp aan te bieden. Dat is om de volgende redenen zo:

  • Schaamte
  • Persoon bij uitzendbureau waar loonbeslag binnenkomt is niet de intercedent
  • Zodra loonbeslag binnenkomt ‘verdwijnt’ de uitzendkracht, gaat bij een ander uitzendbureau aan de slag.

Cijfers omtrent uitzendkrachten met financiële zorgen

Dat de nood hoog is, blijkt uit de volgende cijfers: Maar liefst 90% van de uitzendbureaus heeft te maken met uitzendkrachten met financiële problemen.

Vanuit Doorzaam werken we daarom ook met diverse protocollen om ervoor te zorgen dat iedereen weet wat hij/zij kan doen zodra er een loonbeslag binnenkomt. Één van de acties is ook de samenwerking met budgetcoach.nl. Belangrijk is ook aan de voorkant te werken, wat kun je doen om ervoor te zorgen dat een intercedent ook de juiste signalen kan opvangen? Daarvoor bieden ze bij Doorzaam ook diverse trainingen aan bij de uitzendorganisaties. Doorzaam heeft als missie om de duurzame inzetbaarheid van uitzendkrachten te stimuleren. Bij het stimuleren en bevorderen van duurzame inzetbaarheid gaat het om loopbaan, leren, ontwikkelen, gezondheid en financiën.

Doorzaam denkt constant mee hoe uitzendorganisaties ervoor kunnen zorgen om zo laagdrempelig mogelijk een uitzendkracht met financiële zorgen te helpen. Ze zijn altijd op zoek naar meer haakjes en aandachtspunten. Femke deelt met ons een animatie filmpje over budgetcoaching waarbij gemakkelijk uitgelegd wordt hoe een uitzendkracht hulp kan aanvragen en wat een budgetcoach inhoud. Budgetcoaching wordt helemaal gratis aan de uitzendkrachten aangeboden.

Primeur ervaringsverhaal

Alle deelnemers krijgen ook de eerste primeur te zien van een dapper ervaringsverhaal van Dani en Franklin die zijn geholpen door budgetcoach.nl. Bij Doorzaam hopen zij dat door het zien van dit filmpje nog meer mensen aan de bel gaan trekken en hulp gaan vragen. Ze zien dat de ruimte die budgetcoaching biedt in het huishoudboekje van mensen en de gesprekken enorm helpen. We blijven dit wel meten bij onze uitzendkrachten. Het is een win-win situatie. De uitzendkracht voelt zich gelukkiger en fijner op de werkvloer, zodra zijn of haar financiële plaatje weer op orde is, wat ervoor zorgt dat er minder kans op uitval is.

15:00 uur: Bart Seegers – Life events

De laatste sessie van vandaag sluiten we af met Bart Seegers, docent bij Learncare Academy. Bart had helaas te maken met ziekte, maar heeft alle moed bij elkaar geraapt om deze sessie te volbrengen. De reacties van de deelnemers lieten blijken dat we er helemaal niks van merkte. Wij merkte alleen zijn enorme kennis en passie voor dit vakgebied op.

Bart waarschuwt ons al aan het begin van de sessie, het is een uitgebreide presentatie en er komen een hele hoop zaken aan de orde. Life events is een breed vakgebied en tijdens deze sessie zoomen we in op de belangrijkste life events, waarbij je in je financiën behoorlijk de gevolgen hiervan kan terugzien:

  • Werkloosheid
  • Arbeidsongeschiktheid
  • Echtscheiding
  • Pensioen
  • Overlijden

Wat kun je voorkomen als er een life event optreedt? Daarbij gaan we kijken naar het preventieve gedeelte om bepaalde zekerheden in te bouwen waardoor je niet al te veel in inkomen terugvalt. Je kan dit vanuit 3 invalshoeken bekijken: Wat is er al geregeld vanuit de overheid, wat regelt mijn werkgever hiervoor en wat kan ik zelf regelen? Belangrijk hierin is dat je een financiële vangnet voor jezelf of je cliënt creëert.

Bart geeft als tip dat financiële gevolgen niet alleen bij een echtscheiding voorkomen, maar ook als je samenwoont is het erg van belang om zaken vast te leggen in een samenlevingsovereenkomst. Als je dit dus niet hebt vastgelegd, wat zullen dan de mogelijk financiële gevolgen kunnen zijn voor jou? Het is van belang om dit voor jezelf of je cliënt goed bij na te denken.

De grootste en belangrijkste life event waar problemen kunnen ontstaan in het geval van een hypotheekachterstand, blijkt een relatie beëindiging te zijn; namelijk maar liefst 59%.

In een korte tijd gaat Bart ook behoorlijk de diepte in waarbij de WAO, WIA en allerlei overige uitkeringen aanbod komen.

De deelnemers stellen actief vragen en dan is het iets na 16:00 uur toch echt tijd om in te breken. Joany, de host en moderator van dit event weet de tijd goed te bewaken en sluit op een enthousiaste manier af om ons vervolgens weer te wijzen op de sessies van 31 maart.

Was het een geslaagd event? Wij sluiten met een voldaan gevoel af en al helemaal na het lezen van de mooie reacties van de deelnemers. Hieronder een paar uitgelicht:

𝐖𝐚𝐭 𝐯𝐞𝐞𝐥 𝐢𝐧𝐟𝐨! 𝐃𝐚𝐧𝐤.

𝐃𝐚𝐧𝐤 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐚𝐥𝐥𝐞 𝐢𝐧𝐟𝐨!

𝐌𝐞𝐭 𝐯𝐢𝐞𝐫𝐤𝐚𝐧𝐭𝐞 𝐨𝐨𝐠𝐣𝐞𝐬 𝐞𝐧 𝐭𝐮𝐮𝐭𝐞𝐧𝐝𝐞 𝐨𝐨𝐫𝐭𝐣𝐞𝐬 𝐰𝐢𝐥 𝐢𝐤 𝐣𝐮𝐥𝐥𝐢𝐞 𝐛𝐞𝐝𝐚𝐧𝐤𝐞𝐧! 𝐓𝐨𝐭 𝐨𝐯𝐞𝐫𝐦𝐨𝐫𝐠𝐞𝐧 🙂

𝐃𝐚𝐧𝐤 𝐢𝐧𝐝𝐞𝐫𝐝𝐚𝐚𝐝, 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫𝐞𝐬𝐬𝐚𝐧𝐭𝐞 𝐢𝐧𝐟𝐨 𝐯𝐚𝐧𝐝𝐚𝐚𝐠!

𝐢𝐧𝐝𝐞𝐫𝐝𝐚𝐚𝐝 𝐨𝐧𝐭𝐳𝐞𝐭𝐭𝐞𝐧𝐝 𝐥𝐞𝐞𝐫𝐳𝐚𝐚𝐦! 𝐝𝐚𝐧𝐤𝐣𝐞𝐰𝐞𝐥 𝐁𝐚𝐫𝐭, 𝐞𝐧 𝐛𝐞𝐭𝐞𝐫𝐬𝐜𝐡𝐚𝐩!

𝐃𝐚𝐧𝐤𝐣𝐞𝐰𝐞𝐥 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐚𝐥𝐥𝐞 𝐢𝐧𝐟𝐨. 𝐇𝐞𝐞𝐥 𝐢𝐧𝐟𝐨𝐫𝐦𝐚𝐭𝐢𝐞𝐟 !

𝐇𝐚𝐫𝐭𝐬𝐭𝐢𝐤𝐤𝐞 𝐛𝐞𝐝𝐚𝐧𝐤𝐭 𝐥𝐞𝐚𝐫𝐧𝐜𝐚𝐫𝐞!

𝘇𝗲𝗸𝗲𝗿 𝗲𝗲𝗻 𝗽𝗼𝘀𝗶𝘁𝗶𝗲𝘃𝗲 𝗲𝗲𝗿𝘀𝘁𝗲 𝗱𝗮𝗴, 𝗱𝗮𝗻𝗸 𝗷𝗲 𝘄𝗲𝗹. 𝗜𝗸 𝗸𝗶𝗷𝗸 𝘂𝗶𝘁 𝗻𝗮𝗮𝗿 𝗱𝗼𝗻𝗱𝗲𝗿𝗱𝗮𝗴. 𝗶𝗲𝗱𝗲𝗿𝗲𝗲𝗻 𝗯𝗲𝗱𝗮𝗻𝗸𝘁 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝘃𝗮𝗻𝗱𝗮𝗮𝗴.

Hartelijk bedankt allemaal voor jullie deelname en alle sprekers voor jullie inspirerende sessies!