Van klassikaal naar virtueel leren: dit is er veranderd

Geplaatst op

Van klassikaal naar virtueel leren: dit is er veranderd

Een groot deel van onze klassikale opleidingen kun je nu online volgen. Wat is er veranderd? En wat betekent dit voor jou als cursist? Docent Bart Seegers vertelt erover.

‘Het grootste verschil voor mij als docent, sinds de coronamaatregelen van kracht werden, is dat ik ineens heel veel thuis zit,’ lacht Bart Seegers. Normaal is hij vier of vijf dagen per week onderweg om trainingen te geven door het hele land, maar dat is sinds half maart niet meer aan de orde. ‘Plotseling waren alle trainingen gecanceld,’ blikt hij terug. ‘Van het ene op het andere moment was mijn agenda leeg. Gelukkig kon ik mijn andere werkzaamheden, waaronder het schrijven van studiematerialen en het maken van examens, prima thuis voortzetten. Zo bleef ik toch lekker bezig. En toen bleek dat de coronamaatregelen nog wel even zouden voortduren, kwamen ook de online lessen langzaam van de grond.’

Gerichter vragen stellen
Dat was wel even wennen in het begin, vertelt hij. ‘Maar nu gaat het goed. Het gemak van een online training is natuurlijk dat je geen reistijd meer hebt. Dat ervaar ik als duidelijk voordeel. Ook kunnen cursisten zich niet zo makkelijk achter anderen verschuilen. En omdat de groep kleiner is, kun je als docent wat gerichter vragen stellen. Aan de andere kant mis ik vooral het samenzijn met de groep. Bij een virtuele les kun je elkaar minder makkelijk in de ogen kijken en is het wat lastiger om in te spelen op de dingen die je hoort en ziet.’

Vlammetje aanwakkeren
Hoe zien zijn virtuele lessen er momenteel uit? ‘Ik heb gemerkt dat een training die voor drie uur is ingepland, wel erg lang is online. Anderhalf uur is zo’n beetje de grens, daarna neemt de concentratie af. Ik knip de les dan ook vaak in tweeën. Tussendoor houden we een pauze en daarna volgt het tweede deel.’ Bart zet soms ook andere technieken in, omdat die beter werken. ‘Bij fysieke bijeenkomsten lossen de deelnemers vaak in groepjes een bepaald probleem op. In onze online omgeving is dat veel lastiger, je kunt de groep niet zo eenvoudig opdelen. Daarom geef ik nu in de les eerst het hele verhaal mee, en krijgen de cursisten daarna een opdracht waarmee ze zelf aan de slag kunnen.’ Dat is in feite ook zijn rol als trainer, benadrukt Bart. ‘Ik breng kennis over en probeer de deelnemers zoveel mogelijk te motiveren en te enthousiasmeren. Uiteindelijk zullen ze het toch zelf moeten doen. Ik kan alleen maar een extra vlammetje aanwakkeren.’

Mooie aanvulling
Als het goed is, mogen opleidingsaanbieders de deuren van hun fysieke trainingsruimtes vanaf 1 juni weer langzaamaan openen voor klassikale bijeenkomsten. Toch verwacht Bart niet dat alles dan meteen weer zoals vanouds zal zijn. ‘De groepen zullen kleiner worden. En het is natuurlijk maar de vraag of iedereen dan meteen alweer wil aanhaken.’ Wel zal hij in elk geval zijn ervaringen met het online lesgeven meenemen. ‘Ik denk dat online leren een heel mooie aanvulling kan zijn op de klassikale lessen. Ter voorbereiding op de klassikale lessen zouden cursisten straks misschien eerst in een virtuele omgeving alvast een aantal zaken kunnen doorlopen. Dat maakt de klassikale bijeenkomsten effectiever.’

Tip
Heeft Bart ten slotte nog een tip voor sociaal-financieel adviseurs die nu nog twijfelen of virtueel leren ook iets voor hén is? ‘Ik zou zeggen, haak een keer aan en kijk wat je ervan vindt. Ik snap goed dat online leren wat onpersoonlijker is en dat er thuis misschien meer afleiding op de loer ligt, maar ik denk vooral dat de meeste mensen zullen ervaren hoe leuk online leren kan zijn.’

Welkom in onze virtuele classroom!
Benieuwd naar het aanbod virtuele opleidingen bij Learncare? Bekijk hier het overzicht.
Nog vragen? Neem dan nu contact met ons op!