Houd voeling met je cliënten, juist nu! 3 tips

Geplaatst op

Houd voeling met je cliënten, juist nu! 3 tips

Het coronavirus houdt de hele wereld in zijn greep. Ook voor jou als sociaal-financieel adviseur is alles anders dan normaal. Nu fysieke klantbezoeken taboe zijn, is het echter zaak om voeling te houden met je cliënten. Zeker wanneer zij – als direct gevolg van de coronacrisis – in financiële problemen dreigen te komen, hebben zij jouw steun meer dan ooit hard nodig. Niet alleen met je vakkennis, maar ook met je morele ondersteuning kun je als financiële professional juist nu je meerwaarde bewijzen.

Toon empathie

We lezen het dagelijks in de krant en zien en horen het op radio en tv. Door de coronacrisis staat veel ondernemers het water tot aan de lippen. En menig werknemer moet vrezen om zijn of haar baan. Ook bij veel van jouw eigen cliënten staat het leven wellicht op zijn kop. Het bieden van een luisterend oor, ook al is dat telefonisch of via beeldbellen, kan voor deze mensen een grote morele steun betekenen. “Door de coronacrisis dreigt er een enorme schuldengolf op ons af te komen”, zegt Stephanie Hesterman, directeur van Learncare Academy. “Daardoor is het niet ondenkbaar dat ook sommige van je cliënten in een benarde situatie belanden. Daarom is het belangrijk om je als sociaal-financieel adviseur goed in te leven in de leefwereld van je cliënten en begrip te tonen voor hun situatie. Zorg er juist nu voor dat je er voor hen bent; niet alleen op het gebied van vakinhoudelijke kennis, maar vooral ook op emotioneel vlak.”

Houd contact

Stephanie raadt sociaal-financieel adviseurs met klem aan om op allerlei manieren met cliënten te blijven communiceren: “Bel, mail of app ze en vraag eens wat vaker hoe het met ze gaat. Spreek hen moed in, steek ze een hart onder de riem. Deel ook zoveel mogelijk relevante artikelen, financiële tips en inzichten. Want bedenk: informatie die voor jou als financieel expert misschien heel vanzelfsprekend is, kan voor jouw cliënten een echte eyeopener zijn die juist in deze onzekere tijd houvast biedt.”

Verdiep je vakkennis

Om je cliënten in deze onzekere, moeilijke tijd zo goed mogelijk te ondersteunen is het volgens Stephanie meer dan ooit essentieel om je vakkennis up-to-date te houden: “Verdiep je kennis, bijvoorbeeld met onze opleiding ‘Begeleiden van ondernemers met schulden’. Zorg er ook voor dat je goed op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen rondom de coronacrisis, onder meer door betrouwbare nieuwsbronnen te volgen. Zodat je weet wat er speelt binnen de leefwereld van je cliënten.” Het continu bijspijkeren van je vakkennis is ook keihard nodig voor wanneer de coronacrisis straks eenmaal weer achter de rug is, benadrukt Stephanie: “Want dan zullen budgetcoaches, schuldhulpverleners, beschermingsbewindvoerders en andere financiële experts hun handen vol hebben aan het weer financieel op de rit te krijgen van het leven van mensen. Je kunt je daar nu alvast op voorbereiden, door je in te schrijven voor een van onze opleidingen. Onze online opleidingen en webinars koop je nu in met 10% korting.”

3 tips

Samenvattend zijn dit 3 belangrijke tips om als sociaal-financieel adviseur je cliënten ook in deze roerige tijden optimaal te ondersteunen:

  1. Toon empathie: leef mee en toon begrip voor de soms benarde situaties waarin je cliënten zich nu bevinden.
  2. Keep in touch: steek je cliënten online continu een hart onder de riem en houdt hen op de hoogte van relevante ontwikkelingen.
  3. Houd je kennis op peil: volg bijvoorbeeld een extra opleiding en blijf op de hoogte van al het relevante nieuws, zodat je ook na afloop van de coronacrisis je cliënten goed kunt begeleiden.

Je cliënten rekenen op jou!

In deze roerige tijden hebben je cliënten je hulp als sociaal-financieel adviseur hard nodig. Maar ook na de coronacrisis rekenen zij op jouw vakkennis en mentale ondersteuning. Bereid je daar nu alvast op voor! Meer weten? Neem dan contact met ons op.