Opleiden is één, mensenkennis is twee

Geplaatst op

Opleiden is één, mensenkennis is twee

Natuurlijk start het goed kunnen geven van advies met de vakinhoudelijke kennis. En kennis doe je op door de juiste opleidingen binnen jouw vakgebied te volgen. Daar bieden we binnen Learncare Academy allerlei mogelijkheden voor. Van budgetcoach tot schuldhulpverlener en van budget life planner tot het leren begeleiden van ondernemers met schulden. Maar je bent er niet alleen met het opdoen van kennis. Het gesprek op een goede, menselijke manier aan kunnen gaan is minstens net zo belangrijk. En daar staan we in ál onze opleidingen uiteraard uitgebreid bij stil. 

3 tips
Wanneer je in staat bent om zonder oordeel mensen op hun gemak te stellen, dan heb je al de helft gewonnen. Mensen stellen zich immers niet open als ze je niet vertrouwen of zich prettig voelen in jouw omgeving. Hoe je dat bereikt? We geven je graag 3 tips. Ze klinken stuk voor stuk heel logisch. Maar pas jij ze ook structureel toe in je dagelijkse adviespraktijk? 

1. Luister, maar dan echt
Merk je het zelf ook weleens? Dat je de stilte in een gesprek opvult omdat je eigenlijk zo graag zélf je verhaal vertellen wil? Terwijl juist degene die tegen je praat iets anders wil: gehoord worden. Zeker in jouw vakgebied is luisteren enorm belangrijk. Tel tot tien voor je antwoord, en je hoort precies dát wat je nodig hebt om je cliënt vanuit jouw rol als sociaal financieel adviseur verder te helpen.

2. Let op wat er niet gezegd wordt
Woorden zijn woorden. Daar kun je weinig aan veranderen. De non-verbale signalen die iemand laat zien, zeggen vaak veel meer. Zit iemand geïnteresseerd overeind of een beetje onderuit gezakt aan tafel? Kijkt iemand je onbevangen aan of is het moeilijk om contact te maken? Maakt iemand een rustige indruk of straalt hij juist onrust uit, bijvoorbeeld omdat hij steeds met zijn voet wiebelt? Het zijn allemaal signalen waar jij, los van de inhoud van het gesprek, iets mee kunt. 

3. Stel de vraag áchter de vraag
Durf bijvoorbeeld eens door te vragen, door zoiets te zeggen als: ‘Ik heb het gevoel dat je onrustig bent, klopt dat?’ Of ‘Ik kan me voorstellen dat het lastig is om alles hier zo open bloot op tafel te leggen, maar samen komen we er wel uit.’ Merk op dat deze voorbeelden beginnen met het woord ‘Ik…’ Formuleer dat ook zo, want daarmee houd je het bij jezelf. Het is immers jouw gevoel dat je uitspreekt, en daarmee geen waarheid. Op die manier zet je iemand niet met zijn of haar rug tegen de muur en ontstaat er ruimte voor een écht gesprek. Je zult zien dat een ogenschijnlijk ongeïnteresseerde houding al snel ombuigt als je iemand oprechte warmte en aandacht geeft. En dat is het beste startpunt voor een constructief gesprek waarin je financieel orde op zaken stelt. 

Meer van dit soort tips lezen? Bekijk dan ons blogarchief

10% korting op alle online opleidingen & webinars!

10% korting!