‘Perfectie? Daar moeten we met z’n allen vanaf’, Imke Hendrikx, docent economie én De Opruimjuf

Geplaatst op
Imke Hendrikx, docent economie en gecertificeerd budgetcoach

‘Als docent economie in het voortgezet onderwijs, heb ik een leuke baan die veel voldoening geeft. In de ruim 20 jaar dat ik voor de klas sta heb ik al veel trainingen en cursussen gevolgd. Toch heb ik daarin vaak de verdieping gemist omdat ze me niet de tools en de handvatten gaven die ik zocht.’ Aan het woord is Imke Hendrikx, docent én zelfstandig aan de slag als De Opruimjuf. Vanuit dit ondernemerschap volgde ze bij Learncare Academy de opleiding tot gecertificeerd budgetcoach en helpt ze mensen en bedrijven om hun zaken, onder meer financieel, te organiseren. En dat in de breedste zin van het woord. ‘Ik begeleid mensen en bedrijven bij het krijgen van overzicht en inzicht in spullen, papieren, financiële administratie en de agenda’, aldus Imke.

‘Ik houd van structuur en van de puntjes op de i zetten en toen kwam ik al snel bij Learncare terecht. Omdat ik in het zuiden van het land woon is het niet altijd handig om fysiek een opleiding te volgen. Dit in verband met de reistijd die er behoorlijk inhakt naast mijn baan in het onderwijs, mijn bedrijf én mijn drie kinderen. Daarom was Learncare perfect: zij boden een online mogelijkheid om tot gecertificeerd NEN 8048 budgetcoach opgeleid te worden. En dat zag ik wel zitten. Zeker nadat ik opleidingscoördinator Diana Schellekens had gesproken. Ze zei dat het met mijn achtergrond geen enkel probleem zou zijn om op deze manier deel te nemen. En daar heeft ze gelijk in gehad. Het is overigens ook mogelijk om de vervolgmodule SHV III te volgen zodat je een persoonscertificering als schuldhulpverlener ontvangt. Maar daar zie ik mezelf niet zo in terug. Het gaat mij vooral om coaching. Ik heb niet de ambitie om in de schuldhulpverlening terecht te komen.’

Gesprekken aan de keukentafel

‘Ik merk sowieso, zowel op school en in de maatschappij als geheel, dat er nog altijd veel te veel perfectie nagestreefd wordt. En ik geloof dat het tijd is dat we daar nu eindelijk eens mee ophouden met z’n allen. Want continu alle ballen hoog willen houden en de zaken tot in detail geregeld willen hebben maakt maar weinig mensen écht gelukkig. Het gaat er vooral om dat we keuzes maken. En dat probeer ik ook mijn leerlingen bij te brengen. Er ligt, ook op scholen, immers van jongs af aan al zoveel druk om te presteren. De uitdaging kan daardoor al snel te groot worden. Dat merk ik ook op ‘mijn’ middelbare school, die opleidt van vmbo tot vwo: zowel docenten als leerlingen kampen regelmatig met psychische klachten omdat er te veel van ze gevraagd wordt. Vooral bij jongeren benadruk ik dat ze niet alles heel goed hoeven te doen, maar dat ze vooral de goede dingen moeten doen. Soms geeft zo’n zin al een blik van verlichting op het gezicht van zo’n puber die in een toch al ingewikkelde wereld opgroeit waarin de perfecte, maar onrealistische Instagram-beelden soms de boventoon lijken te voeren.’

Nee zeggen tegen het één, is ja zeggen tegen het ander…

‘Ik zie het ook vaak terug bij ondernemers die mij benaderen omdat ze het moeilijk vinden om zakelijk en privé te combineren. Ze missen dan bijvoorbeeld de structuur en hebben moeite om ‘nee’ te zeggen. Dan help ik met orde op zaken stellen: dat kan gaan van iets heel praktisch in de vorm van papierwerk tot het opzetten van een goede administratie. Alles wat helpt om stress en spanning weg te nemen pakken we aan zodat de ondernemer weer durft te vertrouwen. En te genieten, want daar is het ondernemerschap vaak mee begonnen. Met een bepaalde passie.’

‘Wanneer ik bij een particuliere cliënt aan tafel zit werkt het eigenlijk precies zo: ik maak enveloppen open, zet zo eenvoudig mogelijk een boekhouding op en soms dan pakken we samen de taken op die al veel te lang liggen. Dan ben ik plots bezig om grit voor de kattenbak te bestellen omdat dit online zo goedkoop is. De cliënt in kwestie schuift dit klusje, dat hooguit 5 minuten duurt, dan vaak al maanden voor zich uit. Ook van een wasmand vol ongeopende enveloppen kijk ik allang niet meer op’, glimlacht Imke.

‘We beginnen gewoon bovenaan en steken praktisch de handen uit de mouwen. Verder probeer ik zoveel mogelijk onnodige ballast weg te nemen. Veel mensen zijn druk in hun hoofd. Soms heeft dat te maken met creativiteit en veel energie, regelmatig ook omdat mensen het ingewikkeld vinden wat er van ze verwacht wordt. En dan loop je vol. Soms zó vol dat je de blauwe enveloppen maar ongeopend in de la legt. Of die laatste honderd euro in een restaurant uitgeeft terwijl je dit eigenlijk beter had kunnen sparen. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 20% van onze bevolking simpelweg niet in staat is om de regelzaken die de overheid, bedrijven en uitkeringsinstanties van ons verwachten, op te pakken.’

Ook met ondernemers aan de slag? Lees hier over onze opleiding ‘Begeleiden van ondernemers met schulden. Deze start op 7 december in Utrecht.

Vraag naar financiële begeleiding groot

‘Ik heb gemerkt dat er veel vraag is naar budgetcoaching. Soms zoeken mensen iemand om even mee te sparren en de zaken op een rijtje te zetten. Er is niet altijd sprake van zware schuldenproblematiek. Ook begeleid ik regelmatig ondernemers. En dan merk je hoe goed de opleiding bij Learncare Academy was, want je leert niet alleen de theorie je krijgt ook praktijkonderwijs. Niet alleen is er interactie met de andere cursisten, je gaat ook echt het veld in. Zo heb ik bijvoorbeeld een afspraak gemaakt met stichting Leergeld in Horst aan de Maas, omdat ik de sociale kaart van Nederland in beeld moest  brengen. Dat past heel goed bij mijn baan in het onderwijs, waarin ik de hele dag met jongeren samenwerk. Ook heb ik een gesprek gehad bij Humanitas, dat soort vrijwilligerswerk vind ik belangrijk en ook interessant. Dat is ook wel een tip die ik voor anderen heb die de opleiding budgetcoach of schuldhulpverlening overwegen: denk goed na over welke kant je op wilt. Wil je meer een coach zijn of kies je echt voor de hulpverlening met de zwaardere problematieken’, vervolgt Imke. ‘Wat ik daarnaast gemerkt heb tijdens mijn opleiding, is dat Learncare zich écht gespecialiseerd heeft in de sociaal financiële dienstverlening. Je kunt er, zoals bij sommige andere grote opleiders, bijvoorbeeld niet zomaar een cursus Spaans of Duits volgen. En dat sprak me aan. Ook biedt de online leeromgeving veel structuur en dat leert heel prettig. Je wordt stap voor stap door de stof heen geleid. Je ziet het ook in alles terug want de docenten zijn ervaren, reageren heel snel en bovendien correct. Ik vind dat prettig omdat je daardoor op een professionele manier wordt benaderd. Bovendien geven ze goede tips die je verder op weg helpen in het vak en stimuleren ze eigen groei door op de juiste manier te ondersteunen. Precies zoals ik hoop dat mijn leerlingen én cliënten van De Opruimjuf dat ervaren’, besluit Imke lachend. 

Ook net als Imke aan de slag?

Benieuwd naar de opleiding die Imke gevolgd heeft? Of naar één van de anderen? Volg dan een gratis proefles in onze speciale demo-omgeving zodat je kunt ontdekken of studeren via Learncare Academy bij je past. 

Kennis op peil houden met PE?

En áls je die kennis dan eenmaal bezit dan wil je deze vakbekwaamheid ook op peil houden zodat je je cliënten zo goed mogelijk helpen kunt. Ook je PE-punten behaal je eenvoudig en snel via Learncare Academy. Meer informatie vind je hier

Twijfel je over de juiste opleiding? Bel Diana! 

Wil je graag even overleggen? Bijvoorbeeld omdat je twijfelt over welke opleiding, masterclass of webinar je volgen wilt? Bel dan via 085 273 58 69 rechtstreeks met Diana Schellekens, onze enthousiaste opleidingscoördinator die je verder helpt.