PE punten

KIWA 6 vaardigheidspunten
BPBI Bewindvoerders 5,5 punten
WSNP Bewindvoerders 6 punten
NBPB Bewindvoerders 6 studieuren

  • Klassikale bijeenkomst

  • 6,5 uur

  • PE certificaat



Masterclass omgaan met cliënten met sociaal psychische problematiek

Onaangepast gedrag van de cliënt, als gevolg van sociaal psychische problematiek, vraagt om aangepaste benadering van de hulpverlener

Sociaal psychische problematiek
In deze masterclass geven we praktische tips en vaardigheden die je kunt toepassen bij cliënten die een sociaal psychische problematiek hebben. Je krijgt meer inzicht in veelvoorkomende beperkingen waardoor je je communicatie kunt afstemmen naar de behoefte van de cliënt.

Gedrag van cliënt versus gedrag van de hulpverlener
Onaangepast gedrag van de cliënt, als gevolg van sociaal psychische problematiek, vraagt om aangepaste benadering van de hulpverlener. Daar gaat deze masterclass over!
Van de hulpverlener wordt verwacht dat die tenminste vaardig is in de ‘standaard’ communicatievaardigheden binnen de financiële hulpverlening. Mochten deze niet werken, dan kan het zijn dat er iets met de cliënt aan de hand is waardoor je als hulpverlener je communicatie moet aanpassen. In deze masterclass onderzoeken we verschillende aandoeningen en veelvoorkomend gedrag dat daarbij past. We gaan in op de interactie tussen eigen houding en gedrag van de hulpverlener en dat van de cliënt. Je gaat oefenen met op het gedrag aangepaste communicatie en ervaart het effect daarvan op je cliënt. Hiermee worden de kansen op gedragsverandering van de cliënt significant vergroot. We werken met de ‘evidence based’ methode van motiverende gespreksvoering.

Voor wie
Ben je werkzaam als financieel hulpverlener? Wil je effectief zijn in de omslag van proces- naar resultaatgericht werken? Heb je behoefte aan praktische handvatten om cliënt met een sociaal psychische problematiek helpen daadwerkelijk gedrag te veranderen? Wens je bovenop je standaard communicatievaardigheden hierin te optimaliseren? Wanneer je je in een of meerdere van deze aspecten herkent en je reeds bekend bent met motiverende gespreksvoering (uit de praktijk, via onze masterclass “Effectief communiceren met cliënten” of via onze webinars), dan is deze training geschikt voor jou. Voor deelname is HBO werk- en denkniveau noodzakelijk.

Binnen de financiële dienstverlening lopen hulpverleners regelmatig tegen grenzen aan van wat onmogelijk lijkt. Ik help hen die grenzen op te rekken naar wat mogelijk is. Docent F. Cohen

Programma

In deze praktijkgerichte interactieve training wisselen theoretische kennisoverdracht, praktische oefeningen en uitwisseling van ervaringen zich in passend tempo af. Met behulp van de trainer, als levend oefenmateriaal, ga je experimenteren in het herkennen van aandoening en gedrag en het aanpassen van jouw eigen houding en gedrag. Dat doen we met behulp van motiverende gespreksvoering. Daarmee bekwaam je je in het aansluiten bij je cliënt en het winnen van zijn/haar vertrouwen om gedragsverandering te bewerkstelligen. Voorafgaand aan de trainingsbijeenkomst krijg je een gerichte voorbereidingsopdracht toegezonden.

  • Je krijgt kennis over de verschillende aandoeningen;
  • Je herkent veel voorkomend gedrag dat daarbij past;
  • Je kunt je communicatie op dat specifieke gedrag aanpassen;
  • Je bent in staat om visuele hulpmiddelen in te zetten om tot cliënt door te dringen;
  • Je wordt je bewust van je eigen houding en gedrag en hoe dat van invloed is op de reactie van de cliënt.
  • Je kent je eigen mogelijkheden, verantwoordelijkheden en grenzen in het omgaan met sociaal psychische problematiek.

Voorbereiding
Voorafgaand aan de masterclass dien je minimaal één Cases in te brengen. De cases kan gebaseerd zijn op een situatie uit de praktijk waar je tegen aanloopt.

Tijdsduur
De module wordt verzorgd in één bijeenkomst van 10:00 uur t/m 16:30 uur.

Aantal deelnemers
Minimum aantal deelnemers: 8
Maximum aantal deelnemers: 15

Certificaat
Na afloop van de training ontvangt je een certificaat van deelname.


Kosten en data

Deelname kosten: € 289,-


Inschrijven

Utrecht
4 december 2018
10:00
16:30
+
Eindhoven
12 maart 2019
09:00
13:00
+
Alkmaar
13 mei 2019
09:00
13:00
+
Utrecht
3 juli 2019
09:00
13:00
+

Incompany

Wij kunnen voor u incompany kennismodules ontwikkelen die volledig zijn afgestemd op uw praktijksituatie.

Uw winst: gemotiveerde werknemers en optimaal resultaat!

  • De inhoud wordt aangepast aan de vragen binnen uw eigen organisatie;
  • Uw medewerkers herkennen de inhoud en sluiten daardoor beter aan;
  • Uw medewerkers stimuleren de interactie;
  • De onderlinge betrokkenheid is hoger;
  • Geen extra reistijd en reiskosten voor de deelnemers;
  • Meerdere deelnemers van één organisatie geeft een prijsvoordeel.
Vragen?
Wij bellen je graag terug

Naam*

Telefoonnummer*

Onderwerp*

Datum en tijdstip terugbellen

Advies nodig?

Vrijblijvend online advies van onze opleidingsmanagers

Online advies

Gratis online advies zonder reiskosten

Klik hier

Delen