Deze masterclasses helpen om de geldzorgen van je cliënt op te lossen (en jou om stoom af te blazen!)

Geplaatst op

Het hebben van financiële zorgen is één aspect dat voor onrust zorgt, maar de emoties die daarmee gepaard gaan vormen een andere, belangrijke bijkomstigheid die niet onderschat mag worden. Slecht slapen, je vaker ziek melden, en ‘gewoon’ minder goed in je vel zitten zijn enkele gevolgen die je ongetwijfeld terug ziet bij je cliënt. We kunnen ons voorstellen, en dat horen we ook terug van onze cursisten, dat je deze zorgen soms mee naar huis neemt. Want verhalen zijn met regelmaat indrukwekkend en dat kan behoorlijk onder je huid gaan zitten. Maar hoe zorg je er nu voor dat je stoom af kunt blazen? En dat je de problemen dáár laat liggen waar ze thuishoren, terwijl je je cliënt toch zo goed mogelijk helpt? 

Daar hebben we onze masterclasses voor, die gaan van coachen en motiveren van je cliënt tot effectief communiceren en verder. Want naast het hebben van inhoudelijke kennis, zoals bijvoorbeeld over belastingen, is het onmisbaar om de psychologie achter bepaald gedrag te begrijpen. Dan help je je cliënt pas echt van A tot Z én jezelf, omdat je helpt tot in detail zónder de problemen mee naar huis te nemen.

Herken jij deze vragen?

Als je eerlijk naar jezelf kijkt, kun je dan, op een schaal van 1 op 10 aangeven hoe vaak je de problemen van cliënten gevoelsmatig toch mee naar huis neemt?  Hoe tevreden ben je met dit getal? En hoe vind je de juiste balans tussen je kwetsbaar opstellen enerzijds, en tegelijkertijd het bewaken van de gezonde afstand anderzijds? Het kan knap uitdagend zijn, ook omdat je veel één op één op pad bent en intens met cliënten samenwerkt. En ook daar geven onze masterclasses een antwoord op.

Masterclass volgen? Breng je eigen casus in

Wanneer je een masterclass bij ons volgt, dan mag je je eigen casuïstiek inbrengen. Dat ene echtscheidingsverhaal dat maar door je hoofd blijft spoken, ook omdat er kleine kinderen bij betrokken zijn. Of die berekening van het inkomen van die gedreven zzp’er, een klusje dat je nog bést ingewikkeld vindt. Soms kan een kleine tip van de docent je net op het juiste spoor zetten. 

Groot pluspunt: deel je ervaringen met anderen

Wat we verder structureel teruggekoppeld krijgen van onze cursisten, is hoe fijn iedereen het vindt om onderling ervaringen uit te wisselen. Even praten over dat gezin dat je bezighoudt, die man die het lastig vind om de fles te laten staan als hij stress ervaart en die alleenstaande moeder die het tóch maar moet zien te rooien met een minimaal inkomen. Het zijn stuk voor stuk situaties die je niet in de koude kleren kunnen gaan zitten. En hoe fijn is het dan dat je bij gelijkgestemde sociaal financieel adviseurs even je hart kunt luchten. En vice versa.

Netwerk van cursisten

Dat contact ontstaat overigens ook bij onze e-learnings, die je volgt op een moment dat het jou uitkomt. Ze zijn gericht op het verdiepen en verbreden van je kennis en vaardigheden. Sommige cursisten bouwen een compleet netwerk om zich heen, zodat ze altijd even kunnen sparren met een collega. We kennen voorbeelden van contacten die al jaren terug op die manier ontstaan zijn. En dat vinden we práchtig, dat we op die manier een bijdrage kunnen leveren aan het schuldenvrij maken van Nederland, door op een zo goed mogelijke manier opleidingen te faciliteren

Ellen-Offermans-cursist-Learncare-Academy

‘Als gevolg van een wijziging in mijn loopbaan volgde ik een tijdje geleden de e-learning Schuldhulpverlening en e-learning Bewindvoering‘, aldus cursist Ellen Offermans. ‘Hoe ik bij Learncare terechtkwam? Dat was echt heel toevallig, een vriend van me werkt in de financiële wereld als accountmanager bijzonder beheer. Toen ik hem over mijn plannen vertelde raadde hij me Learncare Academy aan. Hij had er goede verhalen over gehoord. De avond ervoor had ik zelf al wat gezocht op het internet en ook ik was bij deze opleider uitgekomen. Ik had er informatie opgevraagd en deze had ik de volgende ochtend al binnen.’

Cursist Ellen Offermans

Studeren bij Learncare Academy

Ellen vervolgt: ‘Daarnaast sprak het verhaal me aan om dat je online kunt studeren waardoor je je eigen tijd in kunt delen. Dat paste heel goed in mijn volle schema, omdat ik deze studie naast mijn baan volgde. Ik houd ervan om zaken snel af te ronden door me vast te bijten en in mijn eigen tempo aan de slag te gaan. Die manier van opleiden bij deze sociaal-financiële aanbieder sloot daarom naadloos aan.’

Juni: de maand van de vaardigheidstrainingen

Onderstaand zetten we de belangrijkste masterclasses (die allemaal gegeven worden vanuit Utrecht) voor je op een rijtje. Ze helpen je stuk voor stuk om precies die vaardigheden te trainen die je nodig hebt om je cliënt zo snel en goed mogelijk financieel weer op de rit te krijgen. 

Masterclass Belastingen, start 10 juni
Deze masterclass geeft een (sociaal) financieel hulpverlener inzicht in het opstellen van een financieel plan waardoor de financiële (on)mogelijkheden van een cliënt zichtbaar worden.
Meer informatie 

Masterclass Coachen en motiveren, start 17 juni
Door het volgen van deze masterclass leer je hoe je door de juiste gesprekstechnieken te gebruiken sturing houdt in het gesprek, aan bewustwording werkt bij je cliënt en deze weer in beweging krijgt.
Meer informatie 

Masterclass Communicatiestijlen, start 17 juni
Een kort en krachtig programma, dat deelnemers direct helpt om met communicatie betere resultaten te behalen.
Meer informatie 

Masterclass Effectief communiceren met cliënten, start 23 juni
Deze training leer je, met behulp van een ‘evidence based’ methode, hoe je duurzame gedragsverandering bij de cliënt uitlokt.
Meer informatie 

Masterclass Echtscheiding, start 24 juni
In deze masterclass wordt met name aandacht besteed aan de financiële gevolgen van het eindigen van het huwelijk, geregistreerd partnerschap en het ongehuwd samenwonen.
Meer informatie 

Masterclass Psychologisch budgetgedrag, start 24 juni
In deze training gaat het over het helder krijgen van de werkelijke redenen van het bestedingsgedrag van cliënten.
Meer informatie

Masterclass-tips van een cursist

‘Ook wij houden al onze certificeringen op peil, vandaar dat ik op zoek was naar een opleidingsinstituut. En mijn collega’s waren positief over Learncare Academy. Ze spraken over de fijne leeromgeving en vonden de lesstof duidelijk. De Masterclass bewindvoerder was voor mij vooral een opfristraining en dat is inderdaad goed bevallen.’

‘Aan anderen die zich oriënteren op een sociaal financiële opleiding raad ik aan om reviews te lezen. En dan niet op de site van de opleider zelf, maar via een externe bron. Dan voorkom je het effect ‘wij van wc-eend raden wc-eend aan’. En navraag doen bij collega’s, dat helpt natuurlijk ook altijd’, besluit Nathalie.

Benieuwd naar onze opleidingen? Je vindt ze hier.

Nathalie van der Horst, bewindvoerder bij BIGG Bewindvoering.